Saturday, January 29, 2011

هم اکنون حسنی مبارک با جت اختصاصی اش به سوئیس فرار کرد


گزارش هاي غير رسمي از فرار حسني مبارک
خراسان - مورخ یکشنبه 1389/11/10 شماره انتشار 17760 
نويسنده: رضا خواه
مراکز دولتي مصر در محاصره مردم قرار گرفت
روزنامه آمريکايي هافينگتون پست خبري را منتشر کرد که شبکه ۱۰ تلويزيون اسرائيل آن را به عنوان خبر فوري خود پخش کرد: «حسني مبارک به سوئيس فرار کرد» اين خبر تا شب گذشته توسط مراکز رسمي تاييد نشد اما بعد از چند روز شنيده هاي موجود مبني بر فرار دو پسر مبارک به لندن توسط شبکه بي بي سي عربي ديشب تاييد شد معرفي عمر سليمان به عنوان معاون مبارک که در غياب رئيس جمهور به عنوان جانشين تمام اختيارات کشور را به دست مي گيرد احتمال فرار ديکتاتور مصر را تقويت مي کند.
ژنرال عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر است و در بسياري از سياست هاي دولت مصر نقش اساسي ايفا کرده است و از مخالفين سرسخت اخوان المسلمين مي باشد اين تصميم مبارک پس از آن صورت گرفت که مردم به حکومت نظامي بي اعتنايي کردند و مراکز دولتي را به محاصره خود در آورده و توانستند برخي از مراکز را نيز مانند وزارت کشور به تصرف خود درآورند در همين حال شيخ يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه بين المللي علماي مسلمان نيز با صدور فتوايي ضمن حمايت آشکار از اعتراض هاي مردمي در مصر عليه حکومت اين کشور، تيراندازي به سمت تظاهرات کنندگان را حرام دانست و از نيروهاي امنيتي خواست به دستور فرماندهان خود عمل نکنند. اين در حالي است که منابع خبري از ايجاد اختلاف نظر ميان اعضاي نهاد رياست جمهوري مصر و موسسات نظامي اين کشور درباره چگونگي مقابله با اعتراضات مردمي خبر مي دهند. سفارت رژيم صهيونيستي از صبح روز گذشته اقدامات لازم را براي خارج کردن خانواده‌هاي کارمندان سفارتخانه اين رژيم در مصر به دليل ترس از پيامدهاي تظاهرات مردمي انجام داده است.
گزارش ها از کشته شدن بيش از 100 نفر و همچنين مجروح شدن حدود 2000 نفر از مردم مصر در جريان تظاهرات ضد دولتي حکايت دارد .از سوي ديگر در اردن براي سومين هفته متوالي هزاران نفر از مخالفان دولت در اعتراض به سياست هاي سياسي و اقتصادي دولت در امان، پايتخت، و 6 شهر ديگر اين کشور دست به تظاهرات زده اند. اعتراضات در يمن نيز علي عبدالله صالح رئيس جمهور اين کشور را وادار ساخته تا به مذاکره با مخالفان دولت بپردازد. همچنين به دنبال اعتراضات مردمي در الجزاير منابع دولتي اين کشور از ايجاد تغييرات در ساختار دولت و آمادگي نخست وزير براي استعفا در آينده نزديک خبر داده اند.مشروح گزارش هاي مرتبط در پي مي آيد.
مصر ، يک گام ديگر تا انقلاب
به گزارش خبرگزاري آلمان تلويزيون دولتي مصر روز گذشته گزارش داد که دولت اين کشور استعفا کرده است. اين پس از آن صورت گرفت که حسني مبارک، در سخنراني تلويزيوني خود ضمن دادن وعده‌هايي براي اصلاحات سياسي و اجتماعي، اعلام کرد که از دولت خواسته است کناره‌گيري کند. روز شنبه بار ديگر هزاران تن به خيابان‌ها ريختند تا به تظاهرات اعتراضي خود ادامه دهند. شبکه العربيه از حضور6000 تن از تظاهرکنندگان مصري در ميدان التحرير قاهره و افزايش اين تعداد خبر داد. اين شبکه همچنين اعلام کرد که پيکر 30 تن از کشته شدگان درگيري‌هاي مصر از جمله دو کودک به بيمارستان الدمرداش واقع در قاهره منتقل شد. ارتش نيز در اطراف ساختمان‌هاي بزرگ در منطقه الاقصر به حالت آماده باش در آمده است. به گزارش بي بي سي مردم وارد محوطه وزارت کشور مصر شده و اين ساختمان را در اختيار خود گرفته اند. العربيه از درگيري بين تظاهرکنندگان و نيروهاي امنيتي دراسماعيليه و شليک تيرهاي جنگي به سوي تظاهرکنندگان در شهر قاهره خبر داد به گزارش يورو نيوز به نقل از منابع بيمارستاني مصر روز جمعه و شنبه حداقل 74 نفر درقاهره و اسکندريه کشته شده اند. تاکنون آماري رسمي از تعداد افراد کشته و زخمي شده منتشر نشده و تعداد واقعي افراد جان باخته مي تواند متفاوت از آمار اعلام شده باشد. تلويزيون دولتي مصر به افرادي که قانون حکومت نظامي را رعايت نکنند، هشدار داده که جانشان در خطر است.
حمايت قرضاوي از انقلابيون مصري
به گزارش شبکه خبر شيخ يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه بين المللي علماي مسلمان با صدور فتوايي ضمن حمايت آشکار از اعتراض هاي مردمي در مصر عليه حکومت اين کشور، تيراندازي به سمت تظاهرات کنندگان را حرام دانست و از نيروهاي امنيتي خواست به دستور فرماندهان خود عمل نکنند. وي در اين فتوا، پس از اين که اعتراضات شهروندان مصري را "انتفاضه مبارک ملت مصر" ناميد، آورده است، اميدوارم اين انتفاضه در ايجاد تغيير اساسي در مصر تأثيرگذار باشد و ملت ما به حقوق و آزادي خود دست يابد. قرضاوي در ادامه افزود: بدون شک آنچه در تونس رخ داد، درس بزرگي براي ملت مصر و ديگر ملت هاي عربي بود و بايد در ديگر کشورهاي عربي نيز رخ دهد تا همه مردم به حقوق و آزادي خود دست يابند. رييس اتحاديه بين المللي علماي مسلمان همچنين گفت: افراد آزاده در مصر به خيابان ها آمده اند و هيچ کسي آنان را به اين کار تحريک نکرده بود.
آنان نماينده هيچ حزب يا گروه سياسي خاصي نيستند بلکه ملت آزاده مصر هستند.قرضاوي افزود: مصري ها بايد از حقوق و آزادي که در شأن آنان است برخوردار باشند. آنان به فردايي بهتر مي نگرند. وي گفت: من از رفتار و برخورد نيروهاي امنيتي با اين انتفاضه مبارک متأسف و معتقدم تيراندازي به سمت تظاهرات کنندگان حرام است، بنابراين نيروهاي امنيتي اگر هم از فرماندهان خود دستور مي گيرند که به سمت تظاهرات کنندگان تيراندازي کنند، نبايد به چنين دستوري عمل کنند. اين چهره سرشناس و استاد دانشگاه الازهر مصر همچنين افزود: مردم نيز نبايد به نيروهاي امنيتي و پليس حمله کنند زيرا آنان نيز فرزندان اين ملت هستند و از ما به شمار مي روند. قرضاوي گفت: بدون شک آنان نيز مانند ما از وضعيت موجود شاکي هستند اما ناچارند که در چنين موقعيت و وضعيتي باشند. مردم بايد به آنان فرصت بدهند تا خود را اصلاح کنند و به جمعيت بپيوندند.
رئيس سازمان اطلاعات مصر، معاون حسني مبارک شد
به گزارش بي بي سي ژنرال عمر سليمان، رئيس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رئيس جمهور مصر سوگند خورده است. آقاي سليمان از افراد معتمد حسني مبارک به شمار مي رود. او از سال ۱۹۹۵ در حلقه بسيار نزديک به رئيس جمهور مصر قرار دارد و در بسياري از سياست هاي دولت مصر نقش اساسي ايفا کرده است. او از مخالفان اخوان المسلمين، بزرگ ترين گروه مخالف دولت در مصر به شمار مي رود.
اين براي اولين بار طي 30 سال زمامداري حسني مبارک است که چنين سمتي ايجاد مي شود. پيش از اين هم ژنرال سليمان به علت نظامي بودن و وابستگي به ارتش براي برخي، چهره اي مطلوب براي دوره پس از مبارک تلقي مي شد.ژنرال سليمان به علت نقشي که در روند مذاکرات صلح و مذاکرات آشتي ملي گروه هاي فلسطيني ايفا کرده، چهره اي شناخته شده براي آمريکايي ها، اسرائيلي ها و فلسطينيان به شمار مي رود.گفته شده در جريان سفر حسني مبارک به اتيوپي در سال ۱۹۹۵، توصيه او به رئيس جمهور مصر براي سفر با يک خودروي زرهي باعث نجات جان مبارک از يک سوء قصد جدي شد.
اعلام همبستگي مردم ترکيه و قطر با ملت مصر
به گزارش فارس، صدها نفراز مصري‌هاي مقيم قطر با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت مصر در دوحه از اعتراضات مردمي در اين کشور حمايت کردند. مصري‌هاي مقيم دوحه با برگزاري نماز جماعت براي شادي ارواح افراد کشته شده، اعتراض خود را به اعمال خشونت شديد دولت حسني مبارک عليه مردم اعلام کردند. تظاهرکنندگان در شعارهايشان بر ضرورت تغيير در مصر و سقوط نظام حاکم تاکيد کردند و خواستار کناره گيري مبارک از سمتش شدند. همچنين صدها نفر از مردم در استانبول ترکيه با برگزاري تظاهرات از انتفاضه مردمي مصر حمايت کردند. خبرنگار الجزيره در استانبول اعلام کرد که اين تظاهرات با هدف اعلام همبستگي با مردم مصر برگزار شد و تظاهرکنندگان استانبولي با سردادن شعار ضمن محکوم کردن حسني مبارک خواستار کناره گيري وي از قدرت شدند.
قيام مردمي سراسر کشورهاي عربي را فرا خواهد گرفت
به گزارش فارس"علي ابوالخير " معاون سردبير روزنامه الانوار مصر با اشاره به انقلاب مردمي در تونس و مصر گفت: شرايط کنوني کشورهاي عربي همچون «بشکه باروتي» است که منتظر يک جرقه است. وي درباره تاثيرات عملي قيام مردم تونس بر ساير کشورهاي عربي، گفت: اين قيام تاثيرات زيادي بر تمام کشورهاي عربي بجاي خواهد گذاشت. چرا که اين قيام به دليل شرايط اجتماعي و استبداد حاکم بر تونس شعله‌ور شد. اين شرايط در تمام کشورهاي عربي به چشم مي‌خورد. در حقيقت، يک حزب يا خاندان بر کشورهاي عربي حاکم است و تمام ثروت و زمام امور آنها را در اختيار دارد و فعالان سياسي نيز در زندان‌هاي رژيم‌هاي عربي بسر مي‌برند. معاون سردبير روزنامه الانوار مصر با اشاره به همکاريي حسني مبارک رئيس جمهور مصر و "زين‌العابدين بن علي " با سرويس‌هاي جاسوسي آمريکا و رژيم صهيونيستي گفت: اين چنين همکاري‌هايي ميان سران کشورهاي عربي شمال آفريقا با سرويس‌هاي جاسوسي آمريکا و رژيم صهيونيستي وجود دارد. در حقيقت تمام کشورهاي عربي وضعيتي همانند تونس و مصر دارند و سرنوشتي همچون قاهره و تونس در انتظار آنهاست.
ادامه تظاهرات در اردن در اعتراض به شرايط سياسي
به گزارش بي بي سي، براي سومين هفته متوالي هزاران نفر از مخالفان دولت در اردن در اعتراض به افزايش بهاي مواد غذايي و در خواست کناره گيري نخست وزير در امان، پايتخت، و 6 شهر ديگر اين کشور دست به تظاهرات زده اند. تظاهرات سراسري که روز جمعه 28 ژانويه، در پي اقامه نماز جمعه آغاز شد. روز شنبه در مقابل دفتر کار نخست وزير اردن ادامه يافت. معترضان که به نمايندگي از طرف "جبهه اقدام اسلامي"، چپ گراها و اعضاي اتحاديه هاي کارگري دست به تظاهرات زده اند مي گويند از اعتراضات گسترده مردمي در تونس و مصر که خواستار کناره گيري دولت هاي خود شده اند، الهام گرفته اند. با اين که تظاهرات در اردن در حد هزاران نفر و نه دهها هزار نفري بوده که مصر و تونس شاهد آن بوده اند اما مردم اردن گفته اند که تا رسيدن به خواسته هاي خود به اعتراضات ادامه مي دهند.
گروه هاي مخالف دولت مي خواهند که نخست وزير با برگزاري انتخاباتي دموکراتيک انتخاب شود، نه آن که ملک عبدالله، پادشاه اردن، او را برگزيند. دولت اردن مي گويد که 250 ميليون دلار براي بهبود اوضاع اقتصادي کشور هزينه خواهد کرد، اما مخالفان دولت خواهان اصلاحات سياسي، اجتماعي و اقتصادي هستند.
برنامه اقتصادي دولت به منظور کاهش قيمت کالا و ايجاد مشاغل ارائه شده است. ملک عبدالله گفته است که کالاهاي ضروري بايد با کمترين قيمت در اختيار شهروندان قرار گيرد. برنامه اقتصادي دولت اردن پس از آن اعلام مي شود که تظاهرات خشونت آميز در تونس موجب سقوط زين العابدين بن علي، رئيس جمهوري و همچنين دولت اين کشور شد.
تظاهرات در جنوب يمن و موافقت علي عبدالله صالح با از سرگيري مذاکرات با مخالفان
به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه اماراتي البيان، تلويزيون رسمي يمن اعلام کرد که علي عبدالله صالح، رئيس جمهور اين کشور با اعضاي حزب حاکم، نشست فوق العاده برگزار کرده و تصميم گرفت تا مذاکرات سياسي خود را با احزاب مخالف "لقاء مشترک" از سر بگيرد. يک منبع سياسي نيز اعلام کرد: بر همين مبنا اصلاحات قانون اساسي تا زمان توافق گروه‌هاي مخالف بر سر آنها به حالت تعليق در مي‌آيد. همچنين قرار است: کميته عالي جديد انتخابات با توافق گروه‌هاي مخالف تشکيل شده و با مخالفان جنوب يمن و حوثي‌ها مذاکره به عمل آيد. اين در حالي است که ده‌ها تن از شهروندان يمني در اعتراض به دستگيري افرادي که طي تظاهرات اخير بازداشت شده‌اند، در عدن تظاهرات برگزار کردند. نيروهاي امنيتي توانستند با استفاده از گاز اشک‌آور تظاهر کنندگان را متفرق کنند. از سوي ديگر جلال يعقوب، معاون وزير دارايي يمن اظهار داشت:‌ تنها انجام اصلاحات جسورانه‌ مي‌تواند شرايط را آرام کند. وي در ادامه افزود:‌ مردم يمن درخواست‌هاي نامربوطي ندارند. دولت بايد به سخنان آنها گوش کند.
نخست وزير الجزاير آماده کناره‌گيري
همچنين به دنبال اعتراضات مردمي در الجزاير منابع دولتي اين کشور از ايجاد تغييرات در ساختار دولت در آينده نزديک خبر داده و اعلام کردند: قرار است طي روزهاي آينده شاهد انجام تغييراتي در دولت باشيم. به گزارش ايسنا اين منابع در ادامه افزودند: اين اقدامات به دنبال اعتراضات مردمي در الجزاير طي روزهاي گذشته و پيامدهاي ناشي از آن و همچنين آرام کردن مردم صورت مي‌گيرد.
منابع دولتي الجزاير همچنين تاکيد کردند: احمد اويحيي نخست وزير الجزاير آماده کناره‌گيري از پست خود است. در حال حاضر رايزني‌ها در خصوص اسامي نامزدهاي بدست گرفتن پست نخست وزير ي صورت مي‌گيرد. در راس اين افراد يوسف يوسفي وزيري انرژي و معادن قرار دارد. اعتراضات مردمي اخير الجزاير به مثابه شکست سياست‌هاي دولت به شمار مي آيد. منابع دولتي الجزاير اعلام کردند که قرار است تغييراتي در شرايط وزرايي که بيش از 10 سال در پست خود حضور دارند صورت پذيرد. البته طي سال‌هاي گذشته تغييراتي در دولت الجزاير صورت گرفته اما اين اقدامات به صورت اساسي و ريشه‌اي نبوده است.


No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...