Sunday, May 3, 2020

کدام شهرهای ایران وضعیت قرمز کرونایی دارند؟

کد خبر 1068727
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
کرونا نمایه

 



پس از اعلام ۱۳۲ شهر در وضعیت سفید به لحاظ کاهش شیوع کرونا، اسامی استان‌ها و شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونا نیز اعلام شد.
به گزارش مشرق، در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اسامی استان‌ها و شهرهای دارای وضعیت سفید و قرمز اعلام شد تا شهرستان‌های با وضعیت سفید از فردا بتوانند درب مساجد را بازگشایی کنند.‌

ببینید:

فیلم/ رکورد ایران در بهبودی مبتلایان به کرونا

در جدل زیر استان‌ها و شهرهای وضعیت قرمز کرونا مشخص شده است:
مشرق نیوز

علل و ریشه های بختیاری ستیزی در ایران

بختیاری ستیزی مقوله ای جدا از لرستیزی نمیباشد و در مجموع ؛جزیی از فرهنگ شایسته ستیزی در ایران میباشد .هدف نیروهای استعماری همواره از بین بردن طبقه الیت و نخبه جامعه میباشد تا بتوانند سهل و آسان به مطامع امپریالیستی خود برسند. درذیل به چند علت تاریخی اشاره ای خواهیم داشت .
کابینه صمصام السلطنه بختیاری.
در دولتی که به ریاست صمصام تشکیل شد؛اردیبهشت ۱۲۹۷؛ لوایحی تصویب گردید که دربار ایران و دولتهای روس و انگلیس را به هراس افکند.بطوریکه شاه وقت ؛ احمد شاه ؛ به توصییه روس و انگلیس ؛که در آن زمان ایران را بین خود تقسیم نموده بودند ؛ از شاه خواستار استعفای نخست وزیر قانونی شدند .اما نخست وزیر نپذیرفت و زمینه خصومت روس و انگلیس با بختیاریها فراهم شد .منشی سفارت آلمان مینویسد ” به راستی کابینه صمصام یکی از بهترین کابینه های ایران از حیث شهامت و قدرت و میهن دوستی به شمار می آید .
در جلسه هیات دولت به ریاست صمصام؛ لایحه لغو کاپیتولاسیون و لغو معاهدات ترکمانچای و گلستان به تصویب رسید و از دولت روسیه خواسته شده بود که هفده شهر قفقاز را پس بدهد .
تصویب این لوایح ؛سرآغاز دشمنی روس و انگلیس و عوامل داخلی آنها با بختیاریان شد.حتی وثوق الدوله شخصی را اجیر کرده بود و مبلغ ششهزار تومان پرداخته بود تا صمصام را ترور کنند .
جنگهای ایران و زوسیه تزاری.
موضوع دیگری هم که باعث خصومت روسیه تزاری با بختیاریان گردید ؛ مربوط به جنگهای ایران و روس ؛ به فرماندهی عباس میرزا؛ در سرحدات شمالی کشور بود که سواران بختیاری به فرماندهی سردار معظم ؛ در قشون دولتی ایران ؛ با جنگ های نامنظم و سوارکاری و تیراندازی ؛ضربات زیادی به قوای منظم روسیه وارد کرده بودند تا جایی که ملکه کاترین جویای علت ناموفق بودن ارتش روسیه را جویا شده بود و در جواب به او گفته بودند ؛ گروهی از کوه نشینان در قوای ایران هستند به نام بختیاری که عامل باز دارنده پیشروی ما به سمت جنوب میباشند .
انقلاب مشروطه.
در جنگهای انقلاب مشروطیت هم؛ فتح اصفهان و تهران به دست سه هزارقوای سواره و پیاده نظام بختیاری و شکست نیروی قزاق در تهران؛ باعث رنجش خاطر نیروهای استعماری روس و انگلیس گردیده بود . سرهنگ لیاخوف روسی ؛ فرمانده نیروی قزاق در تهران؛ بعد ها که به روسیه برگشت در یک مصاحبه گفته بود که نیروهای بختیاری از سرعت عمل و تاکتیک خوبی برخوردار بودند.
موارد فوق الذکر باعث گردید تا بختیاری ستیزی در دستور کار دولت وابسته بعدی هم قرار بگیرد و رضاشاه ظاهرا؛تحت عناوین پیشرفت واستقرار امنیت ؛ و باطنا ؛ در جهت اهداف روس و انگلیس ؛ به قلع و قمع لرستانات پرداخت تا نیروی مارا تضعیف کنند .در جهت تضعیف ما ؛ سرزمین لرستان تجزیه گردید و بین ۱۱ استان تقسیم شد .و استان سازی شد و و استانها شمار گزاری گردید ؛ تا نام قومیتها از روی مناطق برداشته شود و به جای آن عدد قرار بگیرد و بخشی از لرستانات در استان ششم و بخشی در استان دهم و دیگراستانها قرار گرفت .
کشف نفت در بختیاری.
باکشف و استخراج نفت در محله نفتون مسجد سلیمان ؛در قلب بختیاری وعقد قراردادنفت دارسی با خوانین لر بختیاری ؛ سرکوب بختیاریان شدت یافت و بزرگان بختیاری به اتهامات واهی مورد دستگیری و بازداشت دولت مرکزی قرار گرفتند و سهام نفت آنان در زندان به زور از آنان گرفته شد و عده ای از آنان تیرباران شدند .جوانان ما هم توسط شبیخونهای ارتش ؛ در مناطق جمع اوری شدند و در پادگانها مورد توهین و تحقیر قرار گرفتند .در زمینه های اجتماعی و فرهنگی هم ؛ محدودیتهایی بر ما اعمال گردید و فرهنگ و زبان و آداب و رسوم ما مورد تهاجم قرار گرفت .انگلیس هم که برای ناوگان دریایی خود به شدت به سوخت محتاج بود ؛ بدینوسیله و توسط رضاشاه , نفت را از ید لرهای بختیاری خارج و دراختیار شرکتهای نفتی قرار داد .
تبلیغات منفی توده ایها.
توده ایها هم که در راستای سیاست روسیه بودند ؛ دستورداشتند تا در کتابها و انتشارات و فیلمهابه خان ستیزی بپردازند و تاریخ را تحریف کنند .درشهریور ماه سال ۱۳۲۵ هم یک پیمان دفاعی بین سران ایل قشقایی و بختیاری علیه حزب توده منعقد گردید .با برآمدن انقلاب اسلامی و قرار گرفتن مرحوم شاپور خان ؛ نوه صمصام السلطنه؛ در سمت نخست وزیری ؛ تاریخ تکرار گردید و بختیار ستیزی مجددا شدت پیدا کرد و شعار اصلی مذهبیون گردید ؛ که تا امروز ادامه دارد تا جاییکه نام بختیاری راهم از صفحه نقشه جغرافی ایران حذف کرده اند و به تاراج معادن زیرزمینی و سرچشمه های آبی ما به همراه شرکتهای روسی و چینی مشغول میباشند . کشف شبکه افسران حزب توده توسط تیمسار بختیار و فرمانداری نظامی تهران ؛ برشدت بختیار ستیزی توده ایهاافزود.در زمان شاه مخلوع هم که تیمساربختیار در تعارض با سلطنت قرار گرفت و بصورت اپوزیسیون قدرتمندی در عراق علیه شاه اقداماتی انجام میداد ؛بختیاریها مورد سرکوب و تحت کنترل ساواک قرار گرفتند و ضربات اقتصادی – اجتماعی سختی را متحمل شدند .
ریشه ما لابلای سنگها مااسیر خدعه و نیرنگها
ساکنان قلعه دردیم ما از تبار صخره دردیم ما
خط خط چوقای من بی رنگ شد پولک مینای تو از سنگ شد .
.










نرخ فلاکت لرستان در وخیم‌ترین وضعیت


تاریخ ایجاد در 14 ارديبهشت 1399 | ساعت 14:10
رفاه و معیشت مردم تحت تاثیر دو شاخص اقتصادی مهم یعنی تورم و بیکاری استتورم قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و بیکاری بهفقر منجر می‌شود، بر همین اساس شاخص فلاکت که از حاصل جمع تورم و بیکاری به دست می‌آید وضعیت رفاهی مردم را نشانمی‌دهد.
به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آخرین آمارهای موجود از نرخ تورم و بیکاری در بین استان‌های کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخفلاکت در دو استان لرستان و کردستان در وخیم‌ترین وضعیت قرار دارد.
در این بررسی که شاخص نرخ فلاکت بر اساس آخرین نرخ بیکاری (زمستان سال۹۸و نرخ تورم (فروردین ماه سال۹۹موجود به دستآمده، نرخ فلاکت کشور به ۴۲٫۸ درصد رسیده است.
در بین استان‌های کشور، استان لرستان با نرخ فلاکت ۵۳٫۸ درصدی مفلوک‌ترین استان شناخته شده، به طوری که نرخ بیکاری معادل۱۶٫۸ درصد و نرخ تورمی معادل ۳۷ درصد داشته است.
استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری نیز هر کدام به ترتیب با نرخ فلاکت ۵۱٫۶ و ۴۸٫۷ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد استان فارس دارای کمترین نرخ فلاکت در بین استان‌های کشور بوده که معادل ۳۶٫۲ درصد است.
استان‌های سمنان و خراسان رضوی نیز هرکدام به ترتیب با نرخ فلاکت ۳۸٫۸ و ۳۹٫۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

6768.png

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...