Friday, January 28, 2011

http://www.facebook.com/ajax/share_dialog.php?s=11&appid=2392950137&p[]=156885287696725&p[]=&p[]=

فیلم؛ تیراندازی به تظاهرکنندگان در مصر و تشدید درگیری

فیلم منتخب خبر گزاری های غرب از تظاهرات مصر


 


منطقه | 28.01.2011

‌آینده‌ی ناروشن مصر پس از مبارک

 

با اوج گرفتن جنبش اعتراضی در مصر گمانه‌زنی‌ها در مورد ‌آینده‌ی این کشور پس از سقوط احتمالی حسنی مبارک نیز افزایش یافته است. نیروهای نظامی و حزب اخوان‌المسلمین از بازیگران اصلی صحنه‌ی سیاسی مصر تلقی می‌شوند.

 
اغلب تحلیلگران معتقدند تکرار تجربه‌ی تونس در مصر، به رغم شباهت‌ها میان حکومت و خیزش جنبش اعتراضی در دو کشور دور از انتظار است. زین‌العابدین بن‌علی که ۲۳ سال بر تونس حکومت کرد یک هفته پس از فراگیر شدن جنبش اعتراضی شهروندان، حکومت را رها کرد و از کشور گریخت. آیا سرنوشت مشابهی در انتظار حسنی مبارک است که از سه دهه پیش به عنوان رئیس جمهور مادام‌العمر بر سرزمین فراعنه حکومت می‌کند؟
سهم خواهی نظامیان
به اعتقاد ناظران اگر شکاف درمیان دولتمردان و تضعیف بیش از پیش پایه‌های حکومت در تونس سقوط بن‌علی را تسریع کرد، عدم انسجام در میان نیروهای اپوزیسیون مصر در کنار قدرت و انسجام نیروهای نظامی می‌تواند از موانع اصلی شتاب گرفتن روند سقوط حسنی مبارک تلقی شود. گرچه مبارک ۸۲ ساله مدت‌هاست سخت بیمار و ضعیف شده و در روزهای گذشته از صحنه‌ی سیاسی کشورش غایب بوده است.
حسنی مبارک وجود ناآرامی‌ها در کشورش را در حالی تجربه می‌کند که ظاهرا درصدد بود فرزندش جمال را به عنوان جانشین خود تثبیت کند. گرچه مبارک چند بار خبرهای مربوط به جانشینی پسرش و موروثی کردن حکومت را تکذیب کرده است. دیپلمات‌های آشنا با اوضاع مصر بر این نظرند که نظامیان مصر که زمانی قدرت تعیین‌کننده‌ای در این کشور محسوب می‌شدند از خلاﺀ وجود مبارک استفاده خواهند کرد تا دست‌کم بخشی از قدرت از دست رفته را به چنگ بیاورند. این سهم‌خواهی در صورت مهار احتمالی جنبش اعتراضی که هر دم بر گستردگی و شدت آن افزوده می‌شود افزایش خواهد یافت.
جنبش اعتراضی در غیاب رهبران
نظامیان در سال‌های گذشته موفق شده‌اند بر آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در مصر غلبه کنند و از این طریق به انسجام و قدرت بیشتری رسیده‌اند. با توجه به فقدان حضور تشکل‌های قدرتمند سیاسی در این کشور نظامیان جریانی تاثیرگذار در ساختار قدرت تلقی می‌شوند.
فقدان شخصیت‌های سیاسی شناخته شده و محبوب در میان معترضان نیز یکی از علت‌های ابهام در مورد آینده‌ی مصر پس از مبارک به شمار می‌رود. محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مشهورترین فردی است که تا کنون در میان رهبران اپوزیسیون مطرح شده است. او که در وین به سر می‌برد روز پنجشنبه‌، هفتم بهمن ماه ۸۹ به کشورش بازگشت تا در تظاهرات جمعه در قاهره شرکت کند. گرچه تجربه تونش نشان داد اعتراض‌های شهروندان بدون حضور رهبران نیز می‌تواند به کنار رفتن دیکتاتورها منجر شود.
البرادعی در انتظار دعوت به "رهبری تحولات"
البرادعی پیش از ترک وین به خبرنگاران گفت در صورتی که مردم مصر، به‌خصوص جوانان، از او بخواهند حاضر است رهبری تحولات را در این کشور بر عهده بگیرد. انتظار می‌رود در صورتی که ناآرامی‌ها به سقوط مبارک نیانجامد البرادعی در انتخابات ریاست جمهوری مصر که پاییز سال جاری برگزار می‌شود با او به رقابت برخیزد.
تظاهرات دولتی در قاهرهتظاهرات دولتی در قاهرهدر روزهای اخیر که تظاهرات معترضان رو به گسترش گذاشته دعوتی از البرادعی برای "رهبری تحولات" انجام نشده است. رئیس پیشین آژانس تشکل کارآمدی در اختیار ندارد. شاید به همین علت باشد که او حدود یک سال پیش با راه‌اندازی "ائتلاف ملی برای تغییر " تلاش کرد کروه‌های مخالف حکومت را گرد هم آورد. متشکل‌ترین گروه مخالف در مصر حزب اخوان‌المسلمین است که فروردین سال جاری حمایت خود را از ائتلاف و نامزدی البرادعی اعلام کرد. با این همه حمایت این تشکل از البرادعی محدود به نظر می‌رسد. اخوان‌المسلمین مهرماه امسال اعلام کرد که بر خلاف درخواست تحریم البرادعی قصد دارد در انتخابات پارلمانی شرکت کند.
اخوان‌المسلمین متحد غیرقانونی البرادعی
یکی دیگر از علت‌های دشواری حضور محمد البرادعی در صحنه‌ی سیاسی مصر دور بودن طولانی مدت او از این کشور است. در سه دهه‌ی گذشته فعالیت‌های او به عنوان سیاستمدار در عرصه‌ی بین‌المللی و خارج از مصر بوده است. به رغم این مدیرکل سابق آژانس همچنان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های اپوزیسیون به شمار می‌رود و می‌تواند جدی‌ترین رقیب جمال مبارک در انتخابات آینده باشد.
اهمیت نقش اخوان المسلمین در ائتلافی که به ابتکار البرادعی شکل گرفته بر حکومت مصر پوشیده نیست. در ماه‌های گذشته تعدادی از رهبران و شخصیت‌های برجسته‌ی این تشکل بازداشت شده‌اند. این حزب رسما در مصر اجازه فعالیت ندارد اما دولت حسنی مبارک به نوعی با فعالیت‌های آن، در صورتی که جایگاه او مورد تعرض قرار نگیرد کنار می‌آید. اعضا و وابستگان اخوان‌المسلمین که به عنوان افراد مستقل در انتخابات شرکت می‌کند یک پنجم کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند.
چرخش‌های اخوان‌المسلمین
اخوان‌المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی تاسیس شد و در تاریخ طولانی فعالیت خود دوران مختلفی را پشت سر گذاشته است. این جریان گاهی به ترور روی می‌آورد و تشکیل یک دولت اسلامی را تبلیغ می‌کند و گاهی با حکومت وقت همکاری می‌کند و خود را حامی جمهوری معرفی می‌کند.
گفته می‌شود سازمان جاسوسی آمریکا CIA از میانه‌ی دهه‌ی پنجاه قرن بیستم برای تضعیف حکومت جمال عبدالناصر که مورد حمایت شوروی سابق قرار داشت به پشتیبانی اخوان‌المسلمین پرداخته است. انور سادات که ۱۹۷۱ اعضای اخوان‌المسلمین را مشمول عفو عمومی قرار داد یک دهه بعد به دلیل صلح با اسرائیل توسط یکی از اعضای سابق همین گروه به قتل رسید.
پیوستن دیرهنگام به شهروندان معترض
گروه اخوان المسلمین در سال‌های اخیر بیشتر به فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی روی آورده و تلاش کرده نفوذ خود در میان گروه‌های مختلف را گسترش دهد. ظاهرا این تشکل در مساجد مصر حضوری فعال دارد و از تجمع‌هایی چون نماز جمعه بیشترین استفاده را می‌برد. روز جمعه گروه اخوان المسلمین برای نخستین بار رسما حمایت و حضور خود را در تظاهرات اعتراضی شهروندان مصر اعلام کرد.
یکی از تظاهرات بزرگ روز جمعه که البرادعی نیز در آن شرکت کرده بود پس از برگزاری نماز در یکی از مسجدهای مرکزی قاهره شکل گرفت. ظاهرا دولت مصر نیز به اعلام حمایت این تشکل از مخالفان واکنش نشان داده و ۲۰ نفر از اعضای اخوان المسلمین را بازداشت کرده است. ناظران معتقدند این گروه دست‌کم تا کنون نتوانسته‌اند تاثیری محسوس بر شعارها و مطالبات شهروندان معترض مصر داشته 



BK/MM
 
 
 
به اشتراک بگذارید
del.icio.us
Digg
Newsvine
Furl
Yahoo
Socializer
Balatarin
Donbaleh

اینترنت: عامل انقلاب یا بازیگر کمکی؟

خاورمیانه تحولات مصر و واکنش آمریکا


دهها هزار نفر علیه دولت یمن تظاهرات کردند

مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شاکی هستند
دهها هزار نفر در صنعا، پایتخت یمن، دست به تظاهرات زده و خواستار کناره گیری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور از قدرت شده اند.
علی عبدالله صالح سی سال است که این مقام را در اختیار داشته است.
گزارش ها حاکی است تظاهرکنندگان در دست کم چهار نقطه از پایتخت، از جمله در دانشگاه صنعا تجمع کرده اند.
معترضان شعارهای ضد دولتی سر داده اند که در آن ها به سرنوشت رئیس جمهوری تونس نیز اشاره شده است.
سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه (27 ژانویه)، از دانشجویان و جامعه مدنی خواسته اند که علیه فساد اداری و سیاست های اقتصادی دولت یمن دست به اعتراض بزنند.
مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شاکی هستند.
یمن همچنین گرفتار مشکلات متعدد امنیتی، از جمله فعالیت جنبش جدایی طلب در جنوب و قیام شورشیان شیعه حوثی در شمال بوده است.
این نگرانی وجود دارد که یمن به مامن اصلی جنگجویان القاعده تبدیل شده باشد در حالی که شمار بالای جوانان فاقد کار نیز زمینه مساعدی را برای عضو گیری گروه های پیکارجو ی اسلام گرا را فراهم کرده است.

نکاتی درباره یمن

  • فقیرترین کشور در خاورمیانه؛ ۴۰ درصد یمنی ها با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند
  • بیش از دو سوم جمعیت، زیر ۲۴ سال سن دارند
  • میزان بی سوادی بیش از ۵۰ درصد، بیکاری ۳۵ درصد
  • ذخایر نفت و درآمد حاصل از فروش آن رو به کاهش است
  • کمبود شدید آب
  • دولت مرکزی ضعیف

"الهام گرفته از تونس"

پیش از تظاهرات گسترده امروز، تعدادی تجمع اعتراض آمیز رخ داده بود.
روز شنبه (22 ژانویه)، صدها دانشجوی دانشگاه صنعا در خوابگاه های خود دست به تجمع اعتراضی زدند و برخی از آنها خواستار کناره گیری آقای صالح از مقام ریاست جمهوری شدند در حالیکه برخی دیگر هم در حمایت از او تجمع کردند.
در روزهای شنبه و یکشنبه (23 ژانویه)، مقامات دولت یمن "توکل کارمن"، یکی از فعالان برجسته حقوق بشر در یمن، را بازداشت و او را متهم کردند که اعتراضات ضد دولتی را سازمان دهی کرده است. دستگیری خانم کارمن باعث بروز اعتراضات بیشتر در صنعا شد.
بعد از آزاد شدن خانم کارمن در روز دوشنبه، او به شبکه خبری آمریکایی سی ان ان گفت در یمن انقلابی در راه است که از انقلاب موسوم به "انقلاب یاسمن" در تونس الهام گرفته است.
اعتراضات در تونس به حکومت بیست و سه ساله زین العابدین بن علی در این کشور پایان داد و در سایر نقاط منطقه، از جمله مصر و الجزایر، آتش ناآرامی را شعله ور کرد.
رئیس جمهوری یمن، از متحدان غرب است که در سال 1978 در شمال این کشور به قدرت رسید و رهبری یمن را از سال 1990 که شمال و جنوب کشور یک پارچه شد، در دست داشته است.
او در سال 2006 بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز اعلام شد.


حسنی مبارک: دولت استعفا دهد

قاهره
تظاهرکنندگان معترض و نیروهای گارد که در برابر ساختمان تلویزیون دولتی مستقر شده‌اند
در پی ادامه ناآرامی در سراسر مصر، حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور برای نخستین بار از زمان شروع تظاهرات با مردم این کشور صحبت کرد.
آقای مبارک در یک سخنرانی تلویزیونی به مردم مصر وعده داد برای اصلاحات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تلاش کند.
او همچنین از دولت احمد نظیف، نخست وزیر این کشور خواست استعفا دهد.
آقای مبارک همچنین از عملکرد نیروهای امنیتی در برخورد با مخالفان دفاع کرد.
حسنی مبارک در حالی سخنرانی کرد که به رغم اعمال مقررات منع رفت و آمد در سراسر مصر، درگیری میان معترضان و نیروهای حکومتی در قاهره ادامه دارد.
معترضان کمی پس از اعلام برقراری مقررات منع رفت و آمد در قاهره، دفتر مرکزی حزب دموکراتیک ملی، متعلق به حسنی مبارک را به آتش کشیدند.
به گفته منابع بیمارستانی، دست کم ۱۸ تن از معترضان -۱۳ نفر در شهر سوئز و ۵ نفر در قاهره- در جریان حوادث امروز کشته شده اند.
گزارش های تایید نشده بیانگر مجروح شدن حداقل ۱۱۰۰ نفر از تظاهرکنندگان در ناآرامی های قاهره و شهر سوئز است.
رئیس پارلمان مصر دقایقی پیش از سخنرانی تلویزیونی آقای مبارک، در گفت و گو با تلویزیون دولتی این کشور گفت اوضاع تحت کنترل است و رئیس جمهوری کنترل اوضاع را در دست دارد.
او گفت پارلمان مصر روز یکشنبه تشکیل جلسه می دهد تا وضع کشور را در حضور احمد نظیف، نخست وزیر بررسی کند.

ادامه ناآرامی ها

یکی از فرماندهان ارتش مصر در تلویزیون دولتی این کشور از معترضان خواست که ارتش را "مجبور به استفاده از زور" نکنند.
محمد منظرپور، خبرنگار اعزامی بخش فارسی بی بی سی به قاهره می گوید که بخش عمده نیروهای امنیتی در کنار ساختمان های دولتی و سفارتخانه ها مستقر شده اند و در بخش های دیگر شهر کمتر دیده می شوند.
لیز دوست، خبرنگار اعزامی بخش انگلیسی بی بی سی به قاهره هم می گوید که شامگاه جمعه صدای انفجاری مهیب در سراسر این شهر شنیده شد که منشأ آن مشخص نبود.
به گفته او هلی کوپترهای نظامی بر فراز بخشی از شهر که محل استقرار بسیاری از مراکز مهم حکومتی است، در پرواز هستند.
تلویزیون دولتی مصر بعد از ظهر امروز اعلام کرده بود که از ساعت شش عصر روز جمعه تا ساعت هفت صبح شنبه (به وقت محلی) در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه، مقررات منع آمد و رفت برقرار خواهد بود.
بر اساس گزارش این تلویزیون، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر به عنوان فرمانده کل قوا از ارتش این کشور خواسته است که مسئولیت برقراری نظم را در کنار پلیس به عهده بگیرد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از دولت مصر و مخالفان خواسته است که از خشونت پرهیز کنند. خانم کلینتون از دولت خواست که به مخالفان اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز بدهد و دسترسی مجدد مردم به خدمات ارتباطی را امکانپذیر کند.
شبکه اینترنت و تلفن همراه از امروز صبح در سراسر مصر قطع شده است.
وزارت امور خارجه بریتانیا نیز از مقام های مصری خواسته است که مانع از برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز مردم نشود و برای دست یافتن به یک راه حل صلح آمیز، با معترضان وارد تعامل شود.
ماموران پلیس در قاهره، پایتخت مصر، امروز جمعه ژانویه (۸ بهمن) با هزاران نفر که بعد از پایان مراسم نماز جمعه دست به تظاهرات زده و خواهان برکناری حسنی مبارک هستند، درگیر شدند.
به گفته شاهدان عینی، در درگیری در بندر سوئز دست کم یکی از معترضان کشته شد. در این شهر، تظاهرکنندگان خشمگین به خودروهای زرهی حمله ور شدند و یک پاسگاه پلیس را آتش زدند.
نقش اينترنت و رسانه ها در ارتقای آگاهی مردم دنيا را نبايد نديده گرفت...آنچه اين روزها اتفاق می افتد در حقيقت اعتراض به غرب است و می رود شکل ديگری از انتخاب دردنيا به نمايش بگذارد
نمونه،‌ از مخاطبان بی بی سی در ایتالیا
پیش از آن نیز، طی ناآرامی های چهار روز اخیر دست کم هشت نفر کشته شدند.
در قاهره، پلیس برای متفرق کردن مردم از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد و تظاهرکنندگان هم در واکنش به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند.
علاوه بر قاهره و سوئز، مردم شهر ساحلی اسکندریه هم دست به تظاهرات زده اند.
دولت مصر می گوید که آماده گفتگو است، اما در عین حال هشدار داده است که در صورت لزوم از "تدابیر قاطع" استفاده خواهد کرد.
براساس گزارش ها، عده ای از رهبران اخوان المسلمین، جنبش مخالف دولت، دستگیر شده اند. رهبران این گروه که فعالیتش در مصر غیر قانونی است، پیشتر گفته بودند که از تظاهرات روز جمعه حمایت می کند.
به گفته یکی از خبرنگاران بی بی سی در قاهره، ماموران لباس شخصی خبرنگاران و روزنامه نگارانی را که در حال تهیه گزارش از تظاهرات بودند، مورد ضرب و جرح قرار داده و آنها را با خودرو از محل می بردند.
اسد الله الصاوی، خبرنگار بی بی سی که خود نیز زخمی شده است، می گوید پلیس با باتوم های برقی و با قساوت بیش از اندازه مردم را کتک می زد.
از زمان آغاز اعتراضات، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر هنوز در انظار عمومی ظاهر نشده و در این مورد اظهار نظر نکرده است.
حبس خانگی محمد البرادعی 
گزارش ها همجنین حاکیست که محمد البرادعی،برنده جایزه صلح نوبل و سیاستمدار مخالفدولت مصر تحت بازداشت خانگی قرار گرفته است.
وی پیشتر در تظاهرات امروز (جمعه 28 ژانویه 2011) در قاهره شرکت کرده بود. ماموران پلیس با ماشین های آب پاش، به سمت آقای برادعی و هواداران او که به تظاهرکنندگان بعد از نماز جمعه پیوسته بودند، آب پاشیدند.
پلیس سپس با باتوم به کسانی که سعی می کردند آقای برادعی را محافظت کنند، حمله کرد.
آقای برادعی که سراپا خیس شده بود، در داخل یک مسجد که به محاصره ماموران پلیس در آمده بود، گرفتار شد. آنها با شلیگ گاز اشک آور از خارج شدن کسانی که در داخل مسجد بودند، جلوگیری کردند.
محمد البرادعی شب گذشته از اتریش به مصر بازگشت. او پیش از ترک اتریش به مقصد قاهره، اعلام کرده بود چنانچه از او خواسته شود، آماده است رهبری تحولات سیاسی مصر را بر عهده گیرد.

خاور میانه در یک نگاه

کشورجمعیت (میلیون)متوسط سننرخ بیکاری (%)زیر خط فقر (%) کاربران اینترنت (میلیون)
اردن۶.۴۲۱.۸۱۳.۴۱۴.۲۱.۶
الجزایر۳۴.۵۲۷.۱۹.۹۲۳۴.۷
تونس۱۰.۵۲۹.۷۱۴۳.۸۳.۵
سوریه۲۲.۱۲۱.۵۸.۳۱۱.۹۴.۴
عربستان سعودی۲۵.۷۲۴.۹۱۰.۸مشخص نیست۹.۶
کرانه باختری و نوار غزه۲.۵۲۰.۹۱۶.۵۴۶۱.۳
لبنان۴.۰۹۲۹.۴مشخص نیست۲۸۱
لیبی۶.۴۲۴.۲۳۰۳۳۰.۳۵






مراکش۳۱.۶۳۶.۵۹.۸۱۵۱۳.۲
مصر۸۰.۵۲۴۹.۶۲۰۲۰
یمن۲۳.۴۱۷.۸۹۳۵۴۵.۲۲.۲

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...