Monday, April 30, 2012

نورافکن های "سحابی تخم مرغ"


نورافکن های "سحابی تخم مرغ"

* تصویر تازه ی تلسکوپ هابل از سحابی تخم مرغ، یکی از بهترین نماهاییست که تاکنون از مرحله ی
"ابر پیش-سیاره ای" در زندگی یک ستاره ثبت شده.

تصویر هابل از سحابی تخم مرغ - تصویر بزرگ تر
تلسکوپ فضایی هابل متعلق به NASA و ESA، برای بررسی و پژوهش آنچه در پایان زندگی ستارگان خورشیدسان بر سر آنان می‌آید ابزاری موثر و کارا بوده است.

مرحله ای که در آن سوخت هسته ای ستاره به پایان می رسد، به نام مرحله ی "ابر پیش-سیاره ای" یا "سحابی پیش-سیاره ای" شناخته می شود. تصویر تازه ای که هابل از سحابی تخم مرغگرفته، یکی از بهترین نماهاییست که تاکنون از این مرحله ی کوتاه ولی تماشایی و چشمگیر زندگی یک ستاره ثبت شده.

مرحله ی ابر پیش سیاره ای دوره ای کوتاه در چرخه ی تکامل ستاره ایست و ربطی هم به سیاره ها ندارد. طی بیش از چند هزار سال، بقایای داغ ستاره ی کهنسال در مرکز چنین ابری، آن را گرم کرده، گاز درون ابر را برمی انگیزد؛ سپس آن را برافروخته، به تابش در می آورد و تبدیل به یک سحابی سیاره ای یا سیاره نما می کند.

به دلیل کوتاه بودن مرحله ی "ابرهای پیش سیاره ای"، در هر لحظه از زمان، شمار نسبتن اندکی از آنان موجود است. افزون بر آن، چنین ابرهایی بسیار کم نورند و برای دیدنشان به تلسکوپ هایی نیرومند نیاز داریم. این ترکیب "کمیاب بودن" و "کم نور بودن" باعث شده چنین اجرامی نسبت به دیگر اجرام کیهانی، یافته هایی تازه باشند. سحابی تخم مرغ که نخستین مورد یافته شده از این ابرهای پیش سیاره ایست، تنها کمتر از 40 سال پیش کشف و شناسایی شد. بسیاری از ویژگی های این رده از اجرام همچنان در پرده ای از راز پوشیده شده است.

تصویر نخست، در نور قطبیده
در مرکز این تصویر، و نهفته در پشت ابری ضخیم از غبار، ستاره‌ی مرکزی سحابی جای دارد. این ستاره را نمی توان به طور مستقیم دید ولی چهار پرتوی آن مانند نورافکن از لابلای سحابی به بیرون تابیده است. باور بر اینست که این سوراخ های های حلقه ای شکل در این پیله ی ضخیم غباری در اثر فواره های خود ستاره پدید آمده اند و به پرتوهای نور ستاره اجازه ی گذشتن از میان این ابر ضخیم و مات را داده اند.

هنوز دقیق نمی دانیم فواره های ستاره‌ای با چه ساز و کاری چنین حفره هایی را پدید می آورند، ولی یک توضیح احتمالی اینست که یک سامانه ی ستاره ای دوتایی، و نه یک تک ستاره، در مرکز این سحابی وجود دارد (تصویر دوم که در نور قطبیده است، این 4 نورافکن را بهتر نشان می دهد). ساختار لایه ای پیاز-مانند ابرِ پراکنده ترِ پیرامون پیله ی مرکزی در اثر فوران های دوره ای موادی به وجود آمده که از ستاره ی در حال مرگ به بیرون پس زده می شوند. این فوران ها معمولن هر چند صد سال یک بار رخ می دهند.

فاصله ی سحابی تخم مرغ از زمین را تنها به صورت تقریبی می دانیم. بهترین گمانه زنی، حدود 3,000 سال نوریست. این هم به نوبه ی خود بدین معناست که ستاره شناسان تصور درست و دقیقی از اندازه ی خود سحابی ندارند (سحابی می تواند بزرگ تر و دورتر، یا کوچک تر ولی نزدیک تر باشد). عکس نخست از پیوند نوردهی های دوربین میدان باز شماره 3 ی تلسکوپ هابل در محدوده ی نور دیداری (مریی) و فروسرخ به دست آمده است.
نورافکن های "سحابی تخم مرغ"

آشنایی با باغ چشمه بلقیس چرام – کهگیلویه و بویراحمد +عکس


مجله جواهر فارسی: باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در ۹ کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است.
این باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی(باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوههای همجوار محدود می‎شود. چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‎شود.
این بنا به گفته اهل منطقه توسط زنی به نام بلقیس حدود اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث گردید. در سال ۱۳۲۷ مردم محل در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک اقدام نمودند و در سال ۱۳۳۸ شخصی به نام اسکندر خان چرامی آن را خریداری شد و به گسترش آن اقدام نمود. چشمه بلقیس نام جدید روزگار ما برای باغی است که مرحوم اسکندر خان چرامی در اطراف این چشمه بر جای باغی که از ازمنه پیش از او، در این محل وجود داشت توسیع و تجدید رونق نموده است.
مدتی هم این باغ و یک آبادی کوچک نزدیک آن در مکاتبات و اسناد و بعضی از سفرنامه ها به نام اسکندریه شهرت گرفته است… به نظر می‎رسد این باغ مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‎باشد. این باغ با مساحتی در حدود ۳۸۹۶۰ متر مربع و شامل فضاهایی چون ۴ برج به ابعاد ۷۰ *۱۵۰ متر در ضلع غربی باغ، چشمه، استخر و در قسمت شرقی آن صخره‎ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر تشکیل شده است. این باغ در حال حاضر در تملک شهرداری می‎باشد.
پوشش گیاهی این باغ بدلیل گرمسیری بودن این منطقه شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و … می‎باشد. همچنین بوته‎های گیاهی گوناگون و گلهای مختلف در آن به چشم می‎خورد.
نظام آبیاری این باغ بر اساس فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمة فرعی می‎باشد که بوسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان می‎یابد و آب مازاد آنها بوسیله جویی بزرگ به طرف استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می‎شود. این استخر زیبا به شعاع ۱۰ متر و عمق ۱/۵ متر بصورت دایره و دارای سه ورودی و یک خروجی می‎باشد که آب چشمه از مسیر خروجی به رودخانه فشیان می‎ریزد. این استخر، باغچه‎ای به قطر ۴ متر که پوشیده از درختان نخل، نارنج، پرتقال و گلهای زیبا و متنوع است را در آغوش گرفته است.

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...