Saturday, January 29, 2011

                                                                       
ایــــــــــران سایـــــــــت




واکنش مدیر عامل ایران خودرو به اعتراض کارگران

تشکیل شورای اسلامی کار یکی از خواسته های کارگران ایران خودرو در سال های گذشته بوده است
مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو در تهران با تشکیل شورای اسلامی کار در این شرکت موافقت کرده است.
رسانه های ایران این اقدام مدیریت ایران خودرو را تلاشی برای مقابله با اعتراض روزهای اخیر کارگران در بزرگترین کارخانه خودرو سازی ایران تلقی کرده اند.
در روزهای اخیر تصاویری در یوتیوب منتشر شده است که تجمع اعتراضی کارگران و شعارهای آنان علیه مدیریت کارخانه را نشان می دهد.
اعتراض کارگران پس از آن آغاز شد که روز سه شنبه پنجم بهمن، یک دستگاه کامیون کمپرسی که قصد ورود به محوطه کارخانه ایران خودرو را داشت، با تعدادی از کارمندان این شرکت برخورد کرد که بر اثر آن چهار نفر از کارمندان این گروه صنعتی کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند.
حادثه کشته شدن کارگران در روز اربعین رخ داد که در ایران یک تعطیل رسمی است، اما به گفته نمایندگان کارگران، کارفرما بدون توافق با کارگران آنها را به کار کردن در روز تعطیل وادار کرده بود.
جواد نجم الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفته که تا شش ماه دیگر مقدمات لازم برای تشکیل شورای اسلامی کار در این واحد صنعتی فراهم خواهد شد.
همچنین آقای نجم الدین با تعطیلی کارگران در روز جمعه موافقت کرده است.
به گزارش رسانه های ایران، فعالان کارگری با اعتراض به اقدام مدیریت ایران خودرو معتقدند که مدیران این شرکت باید از طریق مذاکره با شورای اسلامی کار در باره اضافه کاری در روز تعطیل توافق می کردند.
کارگران ایران خودرو گفته اند که در سال های اخیر کارگران نمی توانستند از انجام اضافه کاری در روزهای تعطیل خودداری کنند.
به گفته فعالان کارگری، در سال های گذشته شورای اسلامی کار در ایران خودرو وجود نداشته و ایجاد این شورا یکی از خواسته های کارگران در سال های گذشته بوده است.
بنا بر قانون کار ایران، کارگران در هر واحد تولیدی حق دارند شورای اسلامی کار را به عنوان نهاد صنفی تشکیل دهند.
در پی کشته شدن کارگران کارخانه ایران خودرو، برخی از تشکل های کارگری با کارگران این کارخانه ابراز همدری کردند.
از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد با صدور بیانیه ای، عدم وجود ایمنی کار و حذف بازرسی کار را دلیل حادثه ای دانسته بود که منجر به مرگ کارگران شد.
سندیکای کارگران فلز کار و مکانیک هم در اطلاعیه ای جان دادن کارگران را در پی آنچه "اضافه کار اجباری" خوانده، تسلیت گفته بود.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...