Saturday, January 29, 2011


   افزایش درگیری‌ها در شهرهای مهم مصر علیه حکومت مبارک
 
کابینه مصر رسما استعفا داد
افزایش درگیری‌ها در شهرهای مهم مصر علیه حکومت مبارک
 
کابینه مصر رسما استعفا داد و «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر وزیر تجارت این کشور را مامور تشکیل دولت کرد.
آفتاب: کابینه مصر رسما استعفا داد و «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر وزیر تجارت این کشور را مامور تشکیل دولت کرد.

پایگاه خبری الجزیره به نقل خبرنگاران در مصر خبر داد که نیروهای پلیس مصر در سوئز به دستور فرماندهان خود برای مقابله با معترضین از گلوله‌های واقعی استفاده کردند.

العربیه نیز گزارش داد که در رویاروی‌های روز گذشته در منطقه «الشیخ زوید» سه شهروند مصری کشته شدند و همچنین در شهر رفع سه مامور امنیتی نیز کشته شدند.

همچنین طبق گزارش‌های منتشره شده حاکی از آن است که شرایط امنیتی در قاهره پس از آغاز تظاهرات مردمی مصر علیه حکومت این کشور بسیار بی‌ثبات شده است و در بسیاری از مناطق اموال عمومی غارت می‌شوند.

هزاران تن از معترضان مصری در ساعات اولیه صبح امروز ـ‌شنبه‌ـ بعد از سخنرانی «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوری مصر و برکنار کردن دولت و به‌رغم اجرای قانون منع آمد و شد و حضور گسترده نیروهای نظامی، در قاهره در میدان «التحریر» و در اسکندریه در مسجد «القائد ابراهیم» تجمع کردند.

در همین حال، «فتحی سرور»، رئیس پارلمان مصر از برگزاری نشست شورای امنیت ملی مصر امروز ـ‌شنبه‌ـ با هدف بررسی اوضاع کنونی این کشور خبر داد.

وی ادامه داد:‌ «نخست‌وزیر در برابر پارلمان درباره اتفاقات پیش آمده توضیح خواهد داد.‌ ما دوست داشتیم که نشست پارلمان شنبه باشد، اما برخی نمایندگان به‌علت شرایط سخت مصر نمی‌توانند امروز در جلسه پارلمان حاضر شوند و رسیدن آنها به پارلمان با دشواری های متعددی روبه‌رو است.»

در همین حال، تجار و شخصیت‌های بانفوذ مصری با هواپیماهای اختصاصی قاهره را به‌سمت مکان‌های نامعلوم ترک کردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که معترضان این شعار را سر می‌دادند که «ملت خواهان تغییر نظام است».

شبکه تلویزیونی العربیه از درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهر اسماعیلیه مصر خبر داد و شبکه «الحره» اعلام کرد که در درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در نزدیکی منطقه العریش سه تن از نیروهای پلیس کشته و چهار تن زخمی شدند. تاکنون 47 مصری در جریان اعتراض‌ها کشته و بیش از هزار تن دیگر زخمی شدند.

شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای پلیس و نیروهای ضد شورش در حال حاضر در مناطق اطراف وزارت کشور و راه‌های منتهی به آن مستقر هستند.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری مصر در واکنش به تظاهرات گسترده مردم، دولت این کشور را منحل کرد.

وی در سخنانی تلویزیونی که تلویزیون مصر آن را پخش کرد، دولت این کشور را برکنار و وعده تشکیل دولت جدید را داد.

مبارک گفت که به خواسته‌های مشروع ملت واقف است و از آنها دور نیست و هر روز در راستای برآورده کردن خواست ملت عمل می‌کند.

رئیس‌جمهوری مصر افزود: «برای تضمین ثبات کشور مصمم است.»

حاکم نظامی 30 ساله مصر در ادامه گفت: «تظاهراتی که برگزار شد در راستای درخواست‌های مشروع و دموکراتیک و بهبود وضعیت اجتماعی بود.»

وی افزود: «راه اصلاحاتی که ما برگزیدیم بازگشت‌ناپذیر است و گام‌های جدیدی در راستای آن برخواهیم داشت.»

مبارک گفت: «تظاهرات و اعتراضاتی که برگزار شد به‌دنبال پویایی سیاسی در مصر رخ داد و در نتیجه فضای آزادی بیان به وقوع پیوست.»

وی تاکید کرد که مشکلات نباید از طریق خشونت حل شود.

رئیس‌جمهوری مادام العمر مصر با متهم کردن برخی از طرف‌ها ـ‌که اسم آنها را نبرد‌ـ به نفوذ در میان جوانان و اقدام به سوزاندن و تخریب از جوانان مصری خواست مصالح میهن را رعایت کنند و از دارایی‌های کشور حمایت کنند.

مبارک با پایبندی حکومت به استفاده نکردن از خشونت علیه تظاهرکنندگان گفت: «همیشه به حق آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی احترام می‌گذارم.»
وی در ادامه سخنانش بر مبارزه بیکاری تاکید کرد.

گروه «اخوان‌المسلمین» از مبارک خواسته از قدرت کنار برود و از ارتش نیز خواست برای برون رفت از این اوضاع دخالت کند.

حزب «الغد» نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سخنان مبارک با خواسته‌های ملت هم‌خوانی ندارد و مبارک همچنان واقعیت اوضاع را نمی‌فهمند.

الغد بر ادامه انتفاضه مردمی تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاکید کرد.

«جمعیت ملی برای تغییر» به رهبری «محمد البرادعی»، رهبر اپوزیسیون مصر نیز بر ادامه اعتراضات تا رسیدن به خواسته‌های ملت تاکید کرد.

در همین حال «جبهه جوانان مصر»، نیروهای معارض و «جوانان آزاده» خواستار تشکیل شوراهای مردمی برای حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی و جلوگیری از اعمال خرابکارانه و سرقت در سایه تظاهرات گسترده شد.
کد مطلب : 120443

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...