Friday, February 4, 2011


جهان عرب و سرایت خشم ناراضیان

تظاهرکنندگان در صنعا روز پنجشنبه گفتند که پیشنهاد آقای صالح را نمی پذیرند
در حالی که اعتراضات خشونت بار در مخالفت با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، ادامه دارد، موج خشم علیه سیاست های دولتی در جهان عرب و تقاضای گسترده مردم برای اصلاح این سیاست ها همچون موجی این منطقه را فراگرفته است.
در هفته های اخیر در نقاط مختلف دنیای عرب، از جمله اردن، تونس، یمن و الجزایر تظاهرات اعتراض آمیز برپا شده است. مردم یا از بالا بودن بهای مواد غذایی و تورم شاکی بوده اند و یا خواهان کناره گیری رهبرانی هستند که سالیان متمادی بر آنها حکومت کرده اند.
تظاهرات در مخالفت و یا در برخی موارد موافقت با دولت های یمن و الجزایر با شدت و ضعف همچنان در جریان بوده است. در همین حال، روز گذشته (2 فوریه)، در سوریه نیز فراخوانی منتشر شد که در آن از مردم خواسته شد در اعتراض به سیاست های دولت دست به تجمع اعتراضی بزنند.

یمن 

دهها هزار نفر امروز، پنجشنبه (3 فوریه)، در اعتراضات ضد دولتی در صنعا، پایتخت یمن، شرکت کرده و خواستار پایان ریاست علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور، شده اند. آقای صالح بیش از سه دهه است که قدرت را در یمن در دست دارد.
تظاهرکنندگان در نزدیکی دانشگاه صنعا جمع شده اند و از جمله شعارهای آنها "فساد نمی خواهیم، دیکتاتوری نمی خواهیم" بوده است.
روز چهارشنبه (2 فوریه)، آقای صالح گفت دوره ریاست جمهوری خود را از سال 2013 فراتر نخواهد برد و قدرت را به پسرش منتقل نخواهد کرد.
تظاهرکنندگان روز پنجشنبه گفتند که پیشنهاد آقای صالح را نمی پذیرند.
در همین حال، گروه کوچکی در حمایت از رئیس جمهوری یمن در میدان مرکزی صنعا تجمع کردند.
حامیان رئیس جمهوری با برپایی تظاهرات از او مصرانه خواسته اند تا در قدرت بماند.
تظاهرات امروز بزرگترین تجمع اعتراضی در یمن در دو هفته گذشته بود.
پیش از آغاز اعتراضات، آقای صالح تلاش داشت قانون اساسی یمن را به گونه ای تغییر دهد که به گفته منتقدان نهایتا باعث شود او اجازه داشته باشد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
علی عبدالله صالح روز چهارشنبه در پارلمان یمن گفت که او مانند روسای جمهور فاسد نیست که بخواهد با دوز و کلک دوران قدرت خود را تمدید کنند.

سوریه 

در سوریه گروهی فعال سیاسی که در اینترنت نظرات خود را ابراز می کنند، روز جمعه (4 فوریه)، را "روز خشم" نامیده و از مردم خواسته اند فردا بعد از برگزاری نماز جمعه (4 فوریه)، دست به تظاهرات بزنند و خواستار خاتمه آنچه "فساد اداری و استبداد" خوانده اند، شوند.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از سال 2000 در این کشور در راس قدرت بوده است. پیش از وی نیز پدرش، حافظ اسد، رییس جمهوری سوریه بود.
یک گروه فعال در فیس بوک خواستار "انقلاب صلح آمیز سوری در 2011" شده است تا به "سلطنت، فساد و استبداد" پایان دهد
در روز 29 ژانویه نیروهای امنیتی مانع از تجمع جوانان در مقابل سفارت مصر در دمشق، پایتخت سوریه، شدند. آنها قصد داشتند با مخالفان حسنی مبارک در مصر ابراز همبستگی کنند.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه فعالان سیاسی در سوریه این هفته با متوسل شدن به شبکه های اجتماعی در اینترنت مانند فیس بوک، فراخوان "روز خشم" را صادر کردند. دسترسی به فیس بوک رسما در سوریه ممنوع است اما می توان از طریق فیلتر شکن به آن دسترسی داشت.
یک گروه فعال در فیس بوک خواستار ایجاد "انقلاب صلح آمیز سوری در 2011" شده است تا به "سلطنت، فساد و استبداد" پایان دهد. این فراخوان تاکنون هشت هزار پاسخ مثبت در فیس بوک داشته است.

الجزایر

دولت الجزایر گفته است که اگر تظاهراتی که قرار است در روزهای آتی توسط مخالفان برگزار شود، به خشونت کشیده شود، گروه ها و احزاب مخالف را به طور مستقیم مسئول خواهد دانست.
شخصیت های سیاسی مخالف دولت، گروه های مدافع حقوق بشر، اتحادیه ها، دانشجویان و کارمندان و کارگرانی که شغل خود را از دست داده اند، قصد دارند در روز دوازدهم فوریه در الجزیره، پایتخت الجزایر، دست به تظاهرات بزنند.
آنها می خواهند وضعیت فوق العاده و نیز ممنوعیت تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی جدید پایان یابد و به طور کلی در اداره کشور شفافیت وجود داشته باشد.
دولت الجزایر امروز اعلام کرد تصمیم گرفته وضعیت فوق العاده را، که از سال 1992 در این کشور به اجرا درآمده بود، لغو کند.
معاون نخست وزیر الجزایر روز چهارشنبه (2 فوریه)، گفت تظاهرات دوازدهم فوریه ممنوع است.
دولت الجزایر از نزدیک نظاره گر تحولات اخیر در دنیای عرب و به ویژه شورش مردمی در کشور همسایه تونس بوده است که منجر به برکناری رئیس جمهوری آن کشور شد.
به گفته گزارشگران از الجزایر مانند بسیاری از کشورهای شمال آفریقا در لبه پرتگاه قرار گرفته است.
به دنبال افزایش شدید بهای مواد غذایی، ماه گذشته در الجزایر شورش شد که دو کشته به جای گذاشت و بنا به گزارش ها در حال حاضر کارمندان بیمارستان ها و بانک در اعتصابند.
عبدالعزیر بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر، از سال 1999 در قدرت بوده است.

اردن

ملک عبدالله دوم، شاه اردن، که از سال 1999 در راس قدرت بوده است پس از هفته ها اعتراض عمومی روز سه شنبه (اول فوریه)، دولت خود را منحل اعلام کرد اما فردی را که به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد نتوانست رضایت مخالفان اسلام گرا را که خواستار اصلاحات هستند، جلب کند.
ناآرامی در تاریخ 14 ژانویه و با برپایی تظاهرات توسط هزاران نفر در امان آغاز شد.
معترضان در اعتراض به افزایش قیمت مواد غذایی و تورم، در پایتخت و شهرهای دیگر این کشور دست به تظاهرات زدند.
معترضان که گفته شد تحت تأثیر وقایع اخیر تونس و شورش مردمی در این کشور به خیابان ها آمده بودند، خواهان استعفای سمیر الرفاعی نخست وزیر و برکناری اعضای دولت او شدند.
گروه های مخالف دولت می خواهند که نخست وزیر با برگزاری انتخابات دموکراتیک انتخاب شود، نه آن که ملک عبدالله او را منصوب کند.

روزنامه نگاران در ایران؛ تهدید یا تلطیف

در روزهای گذشته به ویژه پس از اتفاقات روز عاشورا فشار بر مطبوعات و روزنامه نگاران دامنه گسترده تری به خود گرفته است.
بازداشت نزدیک به بیست روزنامه نگار که در بین آنها چهره هایی چون ماشاالله شمس الواعظین، بدرالسادات مفیدی و عماد الدین باقی به چشم می خورد، تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به هفت روزنامه از جمله روزنامه جمهوری اسلامی و اظهارات محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران، مبنی بر توقیف روزنامه ها برای تلطیف فضای آشفته مطبوعات، همه و همه حکایت از بسته تر شدن فضای مطبوعاتی در ایران و سخت تر شدن شرایط کاری روزنامه نگاران در این کشور دارد.
از سوی دیگر صدور احکام سنگینی چون زندان، تبعید و حتی شلاق برای روزنامه نگاران در روزهای گذشته حکایت از تنگ تر شدن عرصه روزنامه نگاری در ایران دارد.
بهمن احمدی امویی به تحمل ۷ سال و ۴ ماه حبس تعزیری و ۳۴ ضربه شلاق محکوم شد و احمد زید آبادی نیز به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.
رضا گنجی روزنامه نگار مقیم رم معتقد است این فشارها مخالفت با جریان آزاد اطلاع رسانی است.
او گفت: "این جنگ، جنگ اطلاع رسانی و تبلیغاتی است. در چنین جنگی طبیعی است که روزنامه نگاران متهم اصلی باشند. مثلا حکم سنگین آقای احمدی امویی تاوان چنین جنگی است. همین طور روزنامه نگاران دیگر مانند آقای زیدآبادی که حکم شان تبعید، زندان و ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی است. چنین محکومیت های سنگینی باورپذیر نیست."
آقای گنجی افزود: "چطور می شود کسی را از فعالیت حرفه ای و شغلی اش برای ابد ممنوع کرد؟"
فشار به روزنامه نگاران به این بازداشت ها و احکام ختم نشد و در روزهای گذشته هفت روزنامه از جانب هیات نظارت بر مطبوعات تذکر دریافت کردند.
رضا گنجی در این باره گفت: "حتی روزنامه جمهوری اسلامی هم مصون نماند. در خبرها داریم که مسیح مهاجری مدیر این روزنامه بسیار تحت فشار است که روزنامه را ترک کند."
محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد ایران روز دوشنبه چهاردهم دی ماه در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام داشت: "روزنامه هایی که تذکر می گیرند یا توقیف می شوند، مثل عنصر فاسد و آلوده ای هستند که همه فضای مطبوعات را آشفته می کنند و ما با توقیف آنها سعی در تلطیف این فضای آشفته داریم."
رضا گنجی گفت: "معلوم نیست وقتی روزنامه ای تمام موجودیت خودش را که انتشار است از دست می دهد و توقیف می شود چطور می توان این فضا را تلطیف توصیف کرد؟ در حقیقت باید از خود آقای رامین درباره این سخنان سوال کرد. با این سخنان ما فعالان مطبوعاتی باید قانون مطبوعات را بازآموزی کنیم."
او افزود: "از سوی دیگر وزارت اطلاعات لیستی تهیه کرده که ارتباط روزنامه نگاران و شهروندان عادی را با رسانه های خارج از کشور ممنوع می کند. به نظر من این همان ایجاد مانع در جریان آزاد اطلاع رسانی است و نشان می دهد که حکومت نمی خواهد اتفاقاتی که این روزها و این ماه ها در ایران افتاده آشکار شود."
این جنگ، جنگ اطلاع رسانی و تبلیغاتی است. در چنین جنگی طبیعی است که روزنامه نگاران متهم اصلی باشند
رضا گنجی روزنامه نگار مقیم رم
حسین باستانی روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان محمد علی رامین معاون مطبوعاتی در رابطه با توقیف مطبوعات برای تلطیف فضای مطبوعاتی گفت: "لابد پیش فرض اش این است که از نظر ایشان مطبوعاتی که انتقاد می کنند فضا را خشن می کنند و ما برای لطیف کردن فضا آنها را توقیف می کنیم."
آقای باستانی گفت: "طبیعتا با این دیدگاه و با عملکردی که ایشان تا کنون نشان داده اند، مثلا درخواست اعدام کردن و یا آن را تبدیل به تیترهای برجسته صفحه اول کردن برای افرادی که هنوز در هیچ دادگاهی محکوم نشده اند فضا را خشن نمی کند و احتیاجی هم به تلطیف آن وجود ندارد."
او افزود: "ما شاهد این هستیم که حتی روزنامه ای مثل جمهوری اسلامی که همواره از ارتدوکس ترین روزنامه های حامی حکومت بوده نیز این روزها مورد انتقاد قرار می گیرد. علت این برخورد و تذکر هم تنها چاپ بیانیه میر حسین موسوی بود. بسیار واضح است تفکری متفاوت از تفکر دولت آقای احمدی نژاد باید حذف شود، حتی اگر جزو حامیان همیشگی جمهوری اسلامی هم بوده باشد."
آقای باستانی معتقد است گذشته از سیاست های کلی در زمینه محدودیت اطلاع رسانی، مهم ترین مساله برای حکومت ایران، دفاع در برابر جریان های براندازی بدون در نظر گرفتن انسجام، منطق و چارچوب است. آقای باستانی به لیست رسانه ها، موسسات و دانشگاه هایی اشاره می کند که وزارت اطلاعات همکاری با آنها را جرم اعلام کرده است.
او گفت: "در این لیست ما شاهد اسامی و به هم ریختگی های عجیب و غریبی هستیم. مثلا در یک جا می بینیم یکی از این سازمان های برانداز که ارتباط با آنها ممنوع است به نام موسسه آمریکن اینترپرایز ذکر شده است. در جای دیگر انسیتو آمریکن اینترپرایز یعنی یک سازمان دیگربه چشم می خورد و سازمان سومی هم به نام انسیتو ابتکار آمریکایی نام برده شده که می توان حدس زد همان قبلی هاست."
حسین باستانی گفت: "یعنی اسم یک سازمان را سه بار در یک لیست ۶۳ عضوی به سه صورت مختلف ذکر کرده اند و به نظر می رسد حتی یک نفر به آن نگاه نکرده تا حداقل در لیستی که به صورت رسمی منتشر شده هماهنگی ایجاد کند."
او افزود: "از سوی دیگر شورای هماهنگی آمریکا را ذکر کرده اند که هرگونه ارتباطی با آن به معنای براندازی است. شورایی که آقای احمدی نژاد در یکی از جلسات آن حاضر شد- اگر درست یادم باشد پاییز سال ۱۳۸۸ بود- و گفت دیدیم که یک سری آدم های دلسوز ایران آنجا جمع هستند. این موسسه هم به عنوان یکی از سازمان های برانداز ذکر شده است."
به گزارش خبرگزاری ایرنا محمد پرویزی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد از تصویب آیین نامه ای در هیات دولت در روزهای آتی خبر داده است. براساس این آیین نامه افراد شاغل در چند رسانه از تسهیلات روزنامه نگارات حرفه ای برخوردار نمی شوند و برای آنها کارت روزنامه نگاری آزاد صادر خواهد شد.
این در حالی است که با توجه به عدم امنیت حرفه روزنامه نگاری در ایران بسیاری از روزنامه نگاران به علت تعطیلی مدام روزنامه هایشان در سال های اخیر و همچنین از بیم بیکاری در دو و یا چند روزنامه مشغول به کار هستند.
به گفته ناظران در راستای محدودیت ها و فشارهای جدید بر مطبوعات تصویب این آیین نامه هم می تواند شرایط را برای روزنامه نگاران در ایران سخت تر کند.

روزنامه اعتماد توقیف و مجله ایران دخت لغو امتیاز شد

roozname eetemad
روزنامه اعتماد یکی از معدود روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان بود که توقیف شد
هیات نظارت بر مطبوعات روزنامه اعتماد را توقیف و امتیاز مجله هفتگی ایران دخت را لغو کرده است.
این دو نشریه از معدود نشریات باقی مانده نزدیک به اصلاح طلبان هستند که هیات نظارت بر مطبوعات جلوی انتشار آنها را گرفته است.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه اعتماد، الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس است و حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از مخالفان دولت، مدیر مسئولی هفته نامه ایران دخت را بر عهده دارد.
علاوه بر این دو نشریه، امتیاز نشریه استانی "سینا" نیز لغو شده است.
بنابر اطلاعیه هیات نظارت بر مطبوعات، نشریات ایران دخت و سینا به دلیل آنکه "پایبندی و التزام عملی به قانون اساسی" نداشته اند، لغو امتیاز شده اند.
اما در باره روزنامه اعتماد هیات نظارت اعلام کرده که این روزنامه را به دلیل "تخلف از حدود مطبوعات" و به دلیل تکرار و اصرار بر تخلفات قانونی توقیف و پرونده آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است.
استناد هیات نظارت در باره روزنامه اعتماد ماده شش قانون مطبوعات و استناد این هیات برای لغو مجوز ایران دخت ماده 9 قانون مطبوعات است.
محدوده ماده شش قانون مطبوعات بسیار وسیع است و از نشر مطالب الحادی و اشاعه فحشا و تبلیغ اسراف تا ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه و اهانت به دین اسلام و پخش شایعات را در بر می گیرد.
تبصره ماده 9 مربوط به شرایطی است که صاحب امتیاز نشریه باید برای گرفتن امتیاز داشته باشد و در تبصره ماده یازده نیز آمده "در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در ماده 9 را فاقد شود به تشخیص هیات نظارت بر مطبوعات در ماده 10 و با رعایت تبصره های آن پروانه نشریه لغو می شود."
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود دهم اسفند (اول مارس) دو مطلب در باره فیلم حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران دارد که به تازگی از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد.
در مطلب اول با عنوان "پیشنهاد نمایش فیلم کوی دانشگاه در کمیته حقیقت یاب مجلس" که در صفحه اول چاپ شده، نظرات نمایندگان مجلس را در این زمینه منتشر کرده است. در مطلب دوم روزنامه اعتماد با داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام گفتگو کرده و از قول وی نوشته "بر اساس قول لاریجانی منتظر قرائت گزارش کوی دانشگاه هستیم."
آخرین شماره هفته نامه ایران دخت که به سردبیری محمد قوچانی منتشر می شد، عکسی از ابراهیم حاتمی کیا چاپ شده است. آقای قوچانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و مدتی را در زندان گذراند.
تیم تحریریه هفته نامه ایران دخت را مجموعه ای از روزنامه نگاران حرفه ای و جوان مطبوعات تشکیل می دادند که در سالهای اخیر به همراه آقای قوچانی در ضمیمه همشهری، روزنامه شرق، روزنامه هم مهین و مجله شهروند فعالیت داشتند.
در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.
در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.
در ماههای بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری، تعداد زیادی از نشریات نزدیک به اصلاح طلبان از جمله، روزنامه های یاس نو، سرمایه، حیات نو، فرهنگ آشتی، آرمان، و اعتماد ملی توقیف شدند.
در این مدت هیات نظارت و وزارت ارشاد بارها به روزنامه ها در باره چاپ مطالب مرتبط با حوادث بعد از انتخابات تذکر داده اند.

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...