Saturday, February 5, 2011

سرزمین لرستان ویدیو




عذرخواهی جیرانی از معتمدآریا و گلایه از 'جامعه هنری'

فریدون جیرانی
آقای جیرانی به خاطر آنکه در برنامه هفت به بازیگری بی احترامی شده است عذرخواهی کرد
فریدون جیرانی، تهیه کننده و مجری برنامه تلویزیونی "هفت" در برنامه این هفته خود از فاطمه معتمد آریا، بازیگر ایرانی به دلیل پخش مصاحبه ای علیه او عذرخواهی کرد، اما گفت که پخش این مصاحبه از "ظرفیت جامعه هنری ایران" بیشتر بوده است.
آقای جیرانی در ابتدای برنامه "هفت" که روز شنبه ۱۶ بهمن (۵ فوریه) از تلویزیون ایران پخش شد، گفت: "همیشه آنچه که در یک تلویزیون نشان داده می شود برای عده ای که مخالف این تلویزیون هستند، سوء تفاهم برانگیز است."
او در ادامه گفت: "در این مصاحبه از بازیگری نام برده شده و ایشان احساس بی احترامی کرده اند. من همین جا از او عذرخواهی می کنم و می گویم که مصاحبه باید ویرایش می شد."
در برنامه روز جمعه هشتم بهمن مجله تلویزیونی هفت، گفت و گویی با فریماه فرجامی، بازیگر سرشناس ایران پخش شد که واکنش های زیادی را میان مخاطبان و اهالی سینما برانگیخت.
خانم فرجامی که در حال حاضر به سختی بیمار است، در این گفت‌ وگو از برخی هنرمندان سینمای ایرانی از جمله فاطمه معتمد آریا به تندی انتقاد کرده بود.
پخش این برنامه انتقادات زیادی را در میان هنرمندان سینما برانگیخت.
آقای جیرانی در پاسخ به این انتقادات، با اشاره به اینکه هیچ کس در نمی کند که تصمیم مصاحبه با فرجامی یک تصمیم فردی بوده نه تصمیم جمعی، حساب شده و دیکته شده، گفت: "نگویید در شرایطی که سینما زیر ضربه است و عده ای مخالف آن هستند، بازگویی واقعیت ها به صلاح ما نیست. همین تفکر توسط مدیران سینمایی دهه ۶۰ باعث فضای بسته سینمایی شد. سینمایی که سی و دو سال برنامه سینمایی نداشته به سکوت و پنهان کاری عادت کرده است."
به نظر می رسد که مخاطب سخنان آقای جیرانی رخشان بنی اعتماد کارگردان سرشناس سینمای ایران باشد.
خانم بنی اعتماد، در نامه ای که در خبرگزاری های ایرانی منتشر شد، با انتقاد از آقای جیرانی نوشته بود: "به چه حقی دهل ترحم پذیری بر خانواده سینما را بر آنتن رسانه می‌کوبند؛ در حالی که خانواده سینمای ایران در برابر فشارهای همه جانبه و دست خالی مانده از حقوق طبیعی خود، فقط به همت اهالی‌اش صورت به سیلی سرخ می‌کند؟"
آبروی بازیگران، زمانی حفظ می شود که آن ها شرایط خوبی داشته باشند و اگر بازیگران در شرایط بدی هستند، نباید واقعیت را انکار کرد.
فریدون جیرانی
او پرسیده بود: "راستی چه نگاه و هدفی پس نمایش از دست رفتن بازیگرانی چون پورعرب و فرجامی است؟"
سازنده برنامه هفت در پاسخ به این پرسش ها و انتقادات گفت که آبروی بازیگران زمانی حفظ می شود که آن ها شرایط خوبی داشته باشند و اگر بازیگران در شرایط بدی هستند، نباید واقعیت را انکار کرد.
آقای جیرانی، مخالفان مصاحبه با خانم فرجامی را به طعنه "داعیه داران اطلاع رسانی شفاف" نامید و گفت: "عزیزان طرفدار دموکراسی یکی از لوازم آزادی بیان این است که آنچه را که ممکن است مورد تایید ما نباشد تحمل کنیم. تحمل نکردن نشانه آن من مستبدی است که در وجود ماست. مایی که مدعی همه سینما هستیم."
پس از پخش مصاحبه خانم فرجامی در مجله تلویزیونی هفت، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز با انتشار نامه ای اعلام کرد که با برنامه هفت همکاری نمی‌کند و از هنرمندان سینما خواست که "تا اصلاح سیاست‌ها و روش‌های جاری" این برنامه، از همراهی و حضور در آن خودداری کنند.
در نامه شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران آمده بود: "رفتار توهین‌آمیز توأم با تحقیر فیلم های ایرانی، نمایش دردناک چهره های سرشناس سینما، به سخره گرفتن دفاع فیلمسازان از آثارشان، کوبیدن چماق سینمای فربه از زر و زور و تزویر سینمای آمریکا بر پیکر نحیف سینمای ایران، امواج آشکار برنامه هفت را که در نگاه اول حتی با سیاست های صدا‌وسیما همخوانی ندارد، سینماگران کشور را به جد نگران ساخته است."
در وبسایت برنامه هفت در پایگاه شبکه سوم صدا و سیما، برنامه هفت برنامه ای انتقادی که به مسائل روز سینمای ایران می پردازد معرفی شده است.
فریدون جیرانی نیز در یادداشتی درباره برنامه هفت نوشته است: "ما یک مجله سینمایی تصویری خواهیم بود. مجله ای با روش خبری، گزارشی، تحلیلی. رسیدن به سینمای بالنده هدف ماست."
مجله سینمایی هفت به صورت هفتگی و به طور زنده از شبکه سوم صدا و سیمای ایران پخش می شود.

انتشار جهت‌دار تصاویر منسوب به دختر موسوی

ورود محافظه‌کاران به زندگی خصوصی موسوی

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما در اقدامی کم‌ سابقه تصاویر دختری که ادعا کرده فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد است را در حال کشیدن سیگار منتشر کرد.
این سایت روز شنبه (۱۶ بهمن) ادعا کرده که تصاویر «نرگس موسوی» توسط یک دانشجو رشته عکاسی تهیه و در اختیار این سایت گذاشته شده است.
در مجموعه تصاویری که در وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان قابل مشاهده است، تصویری دختری دیده می‌شود که در حال کشیدن سیگار و دست دادن با یک پسر است.
به نظر می‌رسد برخلاف ادعای باشگاه خبرنگاران، برخی از این تصاویر به خاطر داشتن کیفیت پایین و زاویه دید ناقص از یک فیلم که به صورت مخفیانه از این دختر گرفته شده، استخراج شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان افزوده که این تصاویر «همگی در اماکن عمومی تهیه شده و هیچ بار حقوقی و اخلاقی» برای این سایت ندارد.
به نظر می‌رسد فیلم‌ها و تصاویر تهیه شده از «نرگس موسوی» برخلاف ادعای باشگاه خبرنگاران جوان کار یک گروه سازماندهی شده اطلاعاتی باشد نه یک دانشجو نا‌شناس رشته عکاسی.
برخی از این تصاویر به خوبی نشان می‌دهد که فیلم و عکس گرفته شده از این دختر از نمایی نزدیک و به صورت مخفیانه تهیه شده که این کار نمی‌تواند کار یک دانشجوی آماتور باشد.
محافظه‌کاران هوادار علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد چندی پیش نیز تصویری مربوط به دوران جوانی زهرا رهنورد منتشر کرده بودند.
به نظر می‌رسد این دسته از محافظه‌کاران طی یک سال گذشته علاوه بر متوجه کردن اتهامات زیادی به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تصمیم گرفته‌اند وارد زندگی خصوصی این رهبر مخالف دولت شوند.
آن‌ها با انتشار این تصاویر که بی‌تردید توسط نیرو‌های سازماندهی شده تهیه شده است، تلاش می‌کنند دایره حملات و اتهامات به موسوی و رهنورد را افزایش دهند.
«دیگربان» نمی‌تواند هویت دختری که در این تصاویر باشگاه خبرنگاران جوان ادعا کرده  فرزند موسوی و رهنورد است را تائید کند،‌ اما انتشار چنین تصاویری از حوزه خصوصی افراد برای بهره‌برداری‌های سیاسی را رد می‌کند.
این تصاویر چنانچه مربوط به فرزند میرحسین موسوی باشد، نشان از سیاست جدید تخریبی محافظه‌کاران با ورود غیرقانونی به زندگی خصوصی اعضای خانواده این رهبر مخالفان دولت دارد.


شنبه, فوریهٔ ۵, ۲۰۱۱

تهدید به قتل یک فعال ایرانی توسط مامورین سفارت ایران در ایتالیا

موزه ملی‌ هنرهای شرقی‌ - رم، ایتالیا

نمایشگاه هنر خوشنویسی ایرانی‌ در تاریخ ۵ فوریه در شهر رم با برنامه ریزی سفارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ ایتالیا برگزار شد. حمید رسایی نماینده مجلس هشتم و محمد علی‌ حسینی‌ سفیر ایران در ایتالیا از مهمانان این برنامه بودند که با برپایی چنین نمایشگاهی، سعی‌ در سؤ استفاده از فرهنگ و هنر ایرانی برای تحکیم روابط دولت کودتا با جامعه بین‌الملل داشتند. در خلال این برنامه عده‌ای از فعالین حقوق بشری ایرانی‌ و ایتالیایی با نشان دادن تصاویری از نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی (اعدام، سرکوب، شکنجه، زندانیا‌ن سیاسی، بازداشت هنرمندان) در کنار هنر خوشنویسی مردم ایران، تفاوتهای فرهنگی‌ و اخلاقی‌ میان دولت و مردم ایران را به نمایش گذاشتند.

در پایان مراسم افتتاحیه زمانی‌ که سفیر ایران و حمید رسایی با پرسش‌های فعالین از نقض حقوق بشر به ویژه سرکوب هنرمندانی چون جعفر پناهی در حضور مردم مواجه شدند، سراسیمه تالار کنفرانس را ترک کرده و مأمورین امنیتی سفارت با حمله به یکی‌ از فعالین ایرانی به تهدید جانی وی پرداختند: "میدم سرت را ببرند"! که همان لحظه در مقابل مردم و رسانه‌ها افشا شد و باعث تأسف بسیاری از حاضرین گردید و چهره واقعی‌ دولت جمهوری اسلامی را برملا ساخت













روانه اسانلو: سلامت اسانلو در خطر است

Mansour Osanlou
خانم اسانلو لطفا در خصوص انتقال آقای اسانلو به بند ویژه امنیتی صحبت بفرمایید.
حدود شصت و دو نفر از زندانیان سیاسی را از اندرزگاه سه به سالن دوازده بند چهار منتقل کرده اند که بدترین بند زندان رجایی شهر است و هیچگونه امکاناتی ندارد و جایی نیست که این زندانیان بتوانند آنجا زندگی کنند.
آیا اطلاع دارید که انتقال این شصت و دو نفر از سوی چه مقامی صادر شده است؟
مسئولین زندان در پاسخ به سوالات خانواده های زندانیان سیاسی معترض می گفتند "از دست ما خارج شده و وضعیت آنها به ما ارتباطی ندارد و ارتباط زندانیان با بیرون بند هم قطع است. این امر از بالا دستور داده شده و ما مسئولیتی نداریم."
امروزموفق به ملاقات همسرتان شدید؟
از روز یکشنبه تا امروز هم ما هیچگونه اطلاعی از وضعیت آقای اسانلو نداشتیم زیرا تلفن ها را قطع کرده اند تا اینکه امروز در شرایط بسیار بدی و با معطلی بسیار زیاد که بی سابقه بود نهایتا بعد از دوهفته موفق به ملاقات کوتاه کابینی با همسرم شدیم که البته ملاقات های حضوری قطع شده است و تلفن ها هم خراب بود وبه سختی صدای همدیگر را می شنیدیم.
می توانید در خصوص این شرایط بد کمی بیشتر توضیح بفرمایید؟
یعنی از ساعت هشت صبح که برای ملاقات رفتیم تا ساعت یازده و نیم بالاخره موفق شدیم داخل شویم. خود آقای اسانلو از وضعیت بند ناراحت بودند و می گفتند وضعیت آنجا بسیار بهم ریخته و "غیرعادی" است. محیط آنجا بسیار کثیف و شیشه ها شکسته است و خود زندانیان پلاستیک زده اند و امکانات اصلا ندارد و ما مجبوریم خودمان آنجا را تمیز کنیم.
وضعیت جسمی و روحی ایشان چطور بود؟
از نظر روحی که بسیار عالی هستند اما از نظر جسمی نیاز به مراقبت و پیگیری پزشکی دارند که رسیدگی نمی شود. ایشان با توجه به سه بار عمل جراحی چشم نیاز به مراقبت ویژه و رسیدگی پزشکی دارد که به هیچوجه اجازه نمی دهند جراحش ایشان را معاینه کند. اما خوب از نظر روحی طوری هستند که با وجود مشکلات جسمانی و شرایط بد زندان سعی می کند جوری زندگی کند که زندان و مشکلات آنرا تحمل کند.
برای مرخصی ایشان اقدام کرده اید و نتیجه چه بوده است؟
خیلی، خیلی اما بی نتیجه بوده است همسرم الان چهار سال است که در زندان بسر می برند و نتوانسته اند از مرخصی استفاده کنند. علی رغم اینکه سه بار دکترهای پزشک قانونی ایشان را معاینه کرده اند و دستور عدم تحمل کیفر را داده اند اما به هیچ عنوان حتی اجازه یک روز مرخصی به ایشان نداده اند چه برسد به اینکه آزاد شوند. همچنین باید متذکر شوم که همسرم عمل پیوند عروق قلب انجام داده و نیاز به رژیم غذایی دارد و باید تحت مراقبت و دور از استرس  باشد که متاسفانه این مسائل از سوی مسئولین مورد توجه قرار نمی گیرد.
عده ای از خانواده های زندانیان سیاسی در دیدار با آیت الله امجد، ضمن تشریح وضعیت زندان ها و زندانیان سیاسی خواستار پیگیری علما در خصوص حقوق صنفی زندانیان شدند. شما نقش روحانیت را در این زمینه تا چه حد موثر می دانید؟
نقش علما و روحانیت بسیار تاثیرگذار است و آنها می توانند با پیگیری های و حمایت های خود این مشکلاتی که برای زندانیان سیاسی و خانواده های آنان ایجاد شده را برطرف کنند.
در پایان از مشکلات خود بعنوان خانواده یک زندانی سیاسی و خواسته هایتان بگویید.
الان چهار سال و نیم است که همسرم بالای سر خانواده نیست و در این مدت من و فرزندانم بسیار لطمه دیدیم و فشارهای روحی زیادی را تحمل کردیم. همانطور که گفتم سلامت آقای اسانلو در خطر است و نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی در خارج زندان دارند. خواسته من آزادی تمامی زندانیان سیاسی و بخصوص همسرم است.



    ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

    خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...