Wednesday, February 23, 2011

 ~ایران سایت وبلاگ~
دولت باراک اوباما عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و محمد رضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج را 'در حمایت از قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت های خودسرانه' در ایران تحریم کرده است. وزارت امور خارجه و خزانه داری ایالات متحده روز چهارشنبه طی بیانیه ای این دو نفر را متهم کردند که در "نقض جدی حقوق بشر مردم ایران" پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ نقش داشته اند. مایکل پازنر، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشر و کارگران گفت: "اقدام امروز بیانگر تعهد ما به حمایت از ایرانیانی است که در پی حقوق جهان شمول خود هستند و همبستگی آمریکا با قربانیان شکنجه، سرکوب و بازداشت های خودسرانه را نشان می دهد." مقام های جمهوری اسلامی چنین اقداماتی را دارای انگیزه سیاسی و دخالت در امور داخلی ایران می دانند. از سوی دیگر، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت حکومت ایران به خاطر تحریم های بین المللی ضعیف شده و "فقط با سرکوب مخالفان می تواند بر سر قدرت باقی بماند."
دهها هزار شهروند خارجی در حال فرار از آشوب و ناآرامی های لیبی هستند. کشورهای زیادی نیز سرگرم تدارک تدابیری هستند تا آنها را از لیبی خارج کنند. دولت های چین، آمریکا، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها برای شهروندان سرگردان خود در لیبی، هواپیما و کشتی اجاره کرده اند. چین از جمله چهار کشتی یونانی را اجاره کرده تا شهروندان چینی را از لیبی به جزیره کرت منتقل کند. ایالات متحده به شهروندانش در طرابلس گفته است به بندر بروند و در آنجا منتظر بمانند تا به خارج منتقل شوند. کشتی های ترکیه پنج هزار شهروند ترک را تاکنون از لیبی بیرون آورده اند. دولت ترکیه می گوید عملیات مذکور در تاریخ این کشور امری بی سابقه است. اکثر یک میلیون مهاجر آفریقایی که در لیبی زندگی می کنند نیز در تلاشند که این کشور را ترک کنند. لیبی مدت هاست که برای مهاجران آفریقایی راه ترانزیت به اروپا قلمداد می شود. مهاجران آفریقایی ساکن لیبی برای فرار از بحران در این کشور از راه زمینی، از جمله به کشورهای مصر و تونس گریخته اند.
دو تشکل حقوق بشری سرکوب معترضان توسط نیروهای نظامی و امنیتی را محکوم کردند
هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت شدگان در جریان برگزاری تجمعات اعتراضی روزهای ۲۵ بهمن و اول اسفندماه منتشر نشده است، اما سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت، طی روزهای اخیر اخبار متعددی را در مورد بازداشت‌های صورت گرفته به هنگام این تجمعات و پس از آن منتشر کرده‌اند. تهران به گزارش سایت دانشجو نیوز، روز اول اسفند نیروهای امنیتی پس از ورود به دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر، پنج تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کرده‌اند. بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک این دانشگاه که هویت وی هنوز معلوم نشده است، دانشجویان بازداشتی هستند.
در روزهای اخیر فشار بر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی افزایش یافته است /
در دومین هفته تشدید حصر و فشار علیه موسوی و کروبی، فعالان حقوق بشر و اطرافیان این دو رهبر هشدار داده‌اند که جان آنها در خطر است. در همین حال محافل مختلف حاکمیت از لزوم "محاکمه" موسوی و کروبی می‌گویند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی عملا از جانب جمهوری اسلامی به زندان خانگی افتاده‌اند. در شرایطی که حاکمیت شرایط را برای بازداشت رسمی و محاکمۀ دو رهبر جنبش اعتراضی آماده می‌کند، اطرافیان آنها هشدار می‌دهند که جان آنها در خطر است. محافل خبری نزدیک به رهبران جنبش اعتراضی مردم ایران، نسبت به جان آنها ابراز نگرانی کرده‌اند. گفته می‌شود که میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی از سوی نیروهای اطلاعاتی در خانه‌های خود به صورت کامل محصور شده‌ و هرگونه امکان ارتباط با خارج از منزل را از دست داده‌اند.




*******************************

ارسال به شبکهای اجتماعی 

باز گشت به خانه فیس بوک
This web page template provided free from http://free-templates.org.

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...