Friday, February 25, 2011

1 Esfand Hamed Nor Mohamadi


به روز شده:  13:44 گرينويچ - چهارشنبه 23 فوريه 2011 - 04 اسفند 1389

تاره ترین تحولات سیاسی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا

در این صفحه می توانید تازه ترین خبرها از تحولات سیاسی در ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا را ملاحظه کنید

به روز رسانی همزمانگزارش همزمان بی بی سی فارسی
این بخش به طور خودکار به روز می شود

20:25 عزت الله ضرغامی رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ایران وقایع اخیر منطقه را متاثر از انقلاب ایران دانسته و با اشاره به وقایع 25 بهمن گفته که دشمنان "با تمسک به فیلم آتش زدن چند سطل زباله توسط ضد انقلاب، خواستند به مردم مسلمان و به پا خواسته جهان عرب نشان دهند که ایران گویا خودش دچار مشکل است."
20:15 خبرگزاری آسوشیتدپرس از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی هزاران نفر از تظاهرکنندگان در شهر عدن و جراحت حداقل نوزده نفر خبر داده است.
20:08 ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا نخستین قربانی اروپایی خود را گرفت. خبرگزاری فرانسه از استعفای میشل آلیو ماری، وزیرخارجه فرانسه در روزهای آینده در پی انتشار گزارش هایی درباره رابطه نزدیک به حکومت سابق تونس خبر داده است.
19:55 علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران وقایع مصر، تونس و دیگر کشورهای منطقه را "بیداری اسلامی"  توصیف کرده که از انقلاب ایران الگو گرفته و  این اتفاقات "چیزی شبیه معجزه است."
19:50 لیبی: کاخ سفید از دیدار باراک اوباما با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در روز دوشنبه برای بررسی وضع لیبی خبر داد.
19:47 لیبی: کاخ سفید می گوید قذافی اعتماد مردم به خود را از دست داده و مشروعیتش به صفر تنزل پیدا کرده است.
19:45 لیبی: آمریکا به طور موقت همه فعالیت های سفارت خود در طرابلس را تعطیل و کارکنان خود را از لیبی خارج کرد.
19:42 سخنگوی کاخ سفید: در حال نهایی کردن پیش نویس تحریم های جدید علیه لیبی هستیم. تحریم تنها اقدام آمریکا علیه لیبی نخواهد بود.
19:40 لیبی: آمریکا فروش قطعات یدکی نظامی به لیبی را متوقف کرد.
19:25 تونس: تونس روز جمعه شاهد بزرگ ترین تظاهرات معترضان پس از کناره گیری زین العابدین بن علی بود. تظاهرکنندگان خواهان کناره گیری محمد غنوشی از نخست وزیری بودند. دولت تونس اعلام کرد انتخابات عمومی این کشور در نیمه ماه ژوئیه برگزار خواهد شد.
19:10 لیبی: یازده عضو هیات نمایندگی لیبی در اتحادیه عرب استعفا داده اند و خواهان برکناری معمر قذافی شده اند.
18:40 لیبی: علی طویل که به طور مرتب درباره اوضاع لیبی توئیت می کند، تعجب خود را از سخنان سرهنگ قذافی این طور بیان کرد: "او در تلویزیون ملی لیبی گفت که به همه هوادارانش اسلحه می دهد و اجازه می دهد لیبی به یک آتش سرخ تبدیل شود. نمی توانم شنیده های خود را باور کنم."
18:00 لیبی: کریس موریس، خبرنگار بخش اروپای بی بی سی: دیپلمات های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل برای اعمال تحریم های سنگین علیه لیبی به توافقی جمعی رسیدند، اما تصمیم گیری رسمی در این باره در ابتدای هفته آینده صورت خواهد گرفت. این تحریم ها شامل تحریم اسلحه، مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت سفر برای مقامات عالی رتبه لیبی است.
17:45 لیبی: معمر قذافی در سخنرانی خود خطاب به هوادارانش گفت: "با افراد مسلح می توانیم همه این اغتشاش ها را شکست بدهیم. هر وقت لازم باشد، همه انبارهای اسلحه را باز خواهیم کرد تا مردم لیبی را مسلح کنیم. لیبی تبدیل به شعله ای سرخ خواهد شد."
17:20 ایران: جبهه مشارکت در بیانیه تازه خود، با اشاره به روش های مسالمت جویانه معترضان برای بیان خواسته های خود نوشته که "کودتاگران اقتدارگرا" جز با رادیکال و تند کردن فضای کشور نمی توانند به حاکمیت خود ادامه دهند؛ برای همین مسئولیت هر حادثه ناگواری بر گردن آنهاست.
17:17 لیبی: جمله های دیگری از معمر قذافی در میدان سبز طرابلس خطاب به هوادارانش: "بخوانید، برقصید و آماده شوید! من خودم در میان مردم هستم. ما باید مبارزه کنیم و آنها را شکست بدهیم."
17:10 لیبی: تلویزیون دولتی لیبی تصاویری از معمر قذافی را نشان می دهد که در میدان سبز طرابلس سخنرانی می کند. قذافی می گوید: " آماده باشید که از لیبی دفاع کنید. این همان لیبی است که ایتالیا را به زانو در آورد."
17:05 ایران: جبهه مشارکت در بیانیه خود نوشته که معترضان در صورتی که پاسخ مناسبی درباره نگرانی خود از رهبران جنبش سبز نبینند، "حق خود می دانند تا به هر نحو حمایت خود را از رهبران خود" ابراز دارند.
17:01 ایران: جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای، ضمن حمایت تلویحی از راهپیمایی های معترضان  "حصر و زندان خانگی" آقایان موسوی و کروبی را "غیرقانونی و ناجوانمردانه" دانست و آن را محکوم کرد.
16:56 لیبی: تلویزیون دولتی لیبی هم اکنون تصاویری را نشان می دهد از سخنرانی قذافی برای هوادارانش در میدان سبز طرابلس. تلویزیون لیبی می گوید که این تصاویر زنده است.
16:45 علاوه بر لیبی، در چند کشور دیگر در منطقه هم مردم ناراضی به اعتراض برخاسته اند. امروز در ناآرامی هایی که به خشونت کشیده شد، دست کم پنج نفر در عراق کشته شدند. همچنین 6000 هزار نفر در امان، پایتخت اردن، تجمع کردند که تاکنون بزرگترین تجمع اعتراضی در این کشور بوده است.
16:40 ایران: وبسایت کلمه در گزارشی به واکنش های مخالفان دولت ایران در شبکه های اجتماعی نسبت به سخنان دیشب حیدر مصلحی پرداخت.
16:30 لیبی: گفت و گوهای تلفنی باراک اوباما درباره بحران لیبی با رهبران کشورها ادامه دارد. او دیروز با رهبران بریتانیا، فرانسه و ایتالیا گفت و گو کرد و امروز با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به گفت و گو پرداخت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنها توافق کردند که رهبران لیبی به دلیل سرکوب معترضان باید "پاسخگو" باشند.
16:18 بخش هندی بی بی سی گزارش می دهد که دولت هند برای تخلیه شهروندان این کشور از لیبی، دو کشتی اعزام می کند. این دو کشتی مجهز به امکانات پزشکی است و فردا راهی مدیترانه خواهد شد.
16:16 یک شاهد عینی در طرابلس به بی بی سی گفت: "ما داشتیم نماز می خواندیم که تیراندازی شروع شد. همان جور که مردم داشتند [از مسجد] بیرون می آمدند، آنها به مردم شلیک می کردند. امروز خیلی از همسایه های من کشته شدند. به پای برادرم تیر خورد. وضعیت اینجا وحشتناک است. هلی کوپترها هم هستند. از آسمان باران گلوله می بارد."
16:15 از تیراندازی هواداران قذافی به سمت نمازگزاران در طرابلس همچنان گزارش می رسد.
16:10 در پی افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل بحران لیبی، واحد مرکزی خبر به نقل از الجزیره گزارش داده که عربستان سعودی روزانه هفتصدهزار بشکه تولید نفت خود را افزایش داده است.
16:00 شبکه العربیه لحظه ای پیش گزارش داد که هزاران نفر از تظاهرکنندگان شهر تاجورا به سمت مرکز طرابلس در حرکت اند.
15:53 به گزارش ندای سبز آزادی، از وبسایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران، جواد سوهان‌کار، علی اکبر محمدزاده و محمد افخمی، هرسه از دانشجویان دانشگاه شریف و اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه روز ۲۶ بهمن توسط نیروهای "امنیتی" بازداشت شده اند.
15:54 یک روزنامه نگار با عنوان journodave در توئیتر: خدای من. نیروهای امنیتی لیبی گفتگوی زنده الجزیره انگلیسی با یک شاهد عینی را قطع کردند. می گفتند: "تلفن رو قطع کن. این تلفن رو قطع کن. تو حق نداری با الجزیره حرف بزنی."
15:43 محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران، گفت که بی بی سی و سی ان ان سعی دارند که حرکت مردم منطقه را به نفع خود مصادره كنند.
15:30 علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته که موسوی و کروبی در حبس خانگی نیستند و این افراد دارای اسکورت هستند و به دلیل اقداماتی نظیر ترتیب دادن تظاهرات قاقد مجوز ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.
15:20 مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی در گفت و گو با بی بی سی فارسی: مصاحبه آقای مصلحی (وزیر اطلاعات) طنزآمیز بود.
15:15 در حالی که کسانی مثل علی توییل (مدخل قبلی را ببینید) می گویند هزاران نفر از مردم در حال پیوستن به مخالفان قذافی اند که به سمت میدان سبز طرابلس در حرکت اند، تلویزیون دولتی لیبی گزارش می کند که طرفداران قذافی، "از زن و مرد و پیر و جوان"، به سوی میدان سبز می روند تا "رهبر انقلاب را حمایت کنند و به وجود او ببالند."
15:08 علی توییل از لیبی در توئیتر: معترضان تاجورایی (شهری در 14 کیلومتری طرابلس) به 10 کیلومتری میدان سبز طرابلس رسیده اند. آنها هزاران نفرند.
15:03 همزمان با افزایش اعتراض ها به حصر خانگی رهبران مخالفان دولت در ایران، بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس تهران از تعلیق کلیه فعالیت های میرحسین موسوی در این دانشگاه خبر داد.
14:50 شیرین عبادی در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از او خواست کشته شدن صانع ژاله، محمد مختاری و حامد نورمحمدی در روزهای 25 بهمن و اول اسفند امسال را به گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران - که قرار است روز 14 مارس در سازمان ملل قرائت شود - اضافه کند.
14:48 شیرین عبادی در گفت و گو با بی بی سی فارسی: من با عبارت "حبس خانگی" برای وضعیت فعلی آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان موافق نیستم. آنها بدون محاکمه "زندانی" شده اند.
14:15 یک سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که قاهره تعداد بیشتری هواپیما و کشتی به تونس خواهد  فرستاد تا مصری هایی را که خودشان را از لیبی به این کشور رسانده اند، خارج کند. به گفته او تاکنون 38 هزار مصری، به صورت زمینی، از لیبی راهی مصر شده اند.
14:10 تلویزیون دولتی مصر گفت که دولت تلاش می کند که پروازها به طرابلس را افزایش دهد تا شهروندان مصری را که در لیبی گرفتار شده اند، از این کشور خارج کند.
14:02 پل داناهار از بی بی سی در مرز تونس - لیبی: سورش کوتیا، یک فرد هندی که همین الان از لیبی رسیده، به من گفت که در آخرین ایست بازرسی، ارتش لیبی سیم کارت های تلفن و هارد درایو کامپیوترها را می گرفتند و خرد می کردند تا عکس ها و تصاویر نا آرامی ها از کشور خارج نشود. سورش گفت: "آنها فکر می کنند که دنیا خبر ندارد که در اینجا چه خبر است."
13:50 به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم اینکه دبیرکل ناتو خواهان برگزاری جلسه درباره بحران لیبی شده است، فرانسه می گوید نیازی نمی بیند که بدنه تصمیم گیرنده ناتو در این باره جلسه بگذارد.
13:36 در مصر، سرویس عربی بی بی سی گزارش می دهد که معترضان در میدان تحریر هنوز خواهان کناره گیری نخست وزیر و دولتش و آزادی زندانیان سیاسی هستند. آنها همچنین خواهان محاکمه حسنی مبارک اند. دولت مصر بابت "اشتباه ها"یی که رخ داده عذر خواسته و وعده داده که در آینده، راه هایی برای حل مشکلات اقتصادی جست و جو کند.
13:33 رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک لیبیایی: سفیر لیبی در فرانسه استعفا کرد.
13:30 هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا در توئیتر: "زنده باد لیبی و استقلالش! قذافی با جنگ داخلی روبروست."
12:26 یک شهروند لیبیایی در توئیتر : قذافی دستور داده است که برای جلوگیری از اعتراض های مردمی، تمامی مساجد تحت محاصره گاردهای مسلح قرار بگیرند.
12:23 رابط خبری بخش عربی بی بی سی می گوید معترضان، کنترل یک ساختمان دولتی در شهر حویجه را در دست گرفته اند.
12:15ناصر شدید، خبرنگار بخش عربی بی بی سی در عراق می گوید نیروهای امنیتی چندین تصویربردار و همچنین خبرنگار تلویزیون بغدادیه را که متعلق به مخالفان است، دستگیر کرده اند.
11:45در بحرین یک روز عزاداری برای کشته شدگان ناآرامی های اخیر سازماندهی شده است.
11:44 در یمن قرار است طرفداران و مخالفان حکومت تظاهرات کنند.
11:31 دست کم پنج نفر در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در شمال عراق کشته شده اند. تظاهرات شهرهای موصل و حویجه در اعتراض به فساد و وضع بد اقتصادی بود.
11:08 در ژنو، شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه اضطراری خود را آغاز کرده است. انتظار می رود در این جلسه، اخراج لیبی از شورا تقاضا  شود. تا کنون در مورد هیچیک از اعضای این شورا، چنین اقدامی صورت نگرفته است.
10:31 هزاران عراقی در اعتراض به بیکاری، فساد و  کمبود خدمات عمومی در یکی از میدان های اصلی بغداد دست به تظاهرات زده اند.
09:54 سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، امروز در ارتباط با بحران لیبی یک جلسه اضطراری خواهد داشت.
09:35 مخالفان دولت در طرابلس گفته اند تصمیم دارند بعد از نماز جمعه در میدان سبز تجمع کنند.
09:20 مجری تلویزیون لیبی گفت برای آنکه خانواده های لیبیایی بتوانند از پس افزایش قیمت مواد غذایی بر بیایند، حدود هشتصد دلار به آنها پرداخت می شود.
09:05 یک روز پس از آنکه سرهنگ قذافی گفت قیام مردم لیبی تحت تاثیر شبکه القاعده است، تلویزیون دولتی لیبی می گوید دولت دستور داده است که به مردم پول نقد پرداخت شود.
08:46 میشل آلیو - ماری، وزیر خارجه فرانسه گفت شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه تهیه شده توسط فرانسه و بریتانیا را در مورد ارجاع لیبی به دادگاه بین المللی جنایی و  تحریم تسلیحاتی و مالی این کشور را بررسی می کند.
08:10 امروز برای پنجمین روز متوالی، قیام مردم لیبی خبر اصلی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی ایران بود. مجری این شبکه گفت که مردم لیبی در پی حق خود برای تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان هستند.
07:37 دولت سوئیس دستور مسدود شدن فوری تمامی دارایی های سرهنگ قذافی و نزدیکان او نزد بانک های سوئیس را صادر کرده است.
07:20 برای بعد از مراسم نماز  جمعه، تجمع های ضد دولتی در نظر گرفته شده و قرار است مخالفان در طرابلس دست به راهپیمایی بزنند.
07:05 با وقوع درگیری در شهرهای نزدیک به طرابلس، پایتخت لیبی، معمر قذافی برای حفظ کنترل مناطق اطراف این شهر سخت در تلاش است.
06:30 کانادا توانسته است 200 تن از شهروندانش را از لیبی خارج کند. کشورهای مختلف برای تخلیه هزاران خارجی که در لیبی گیر افتاده اند و سعی دارند از این کشور فرار کنند، کشتی ها و هواپیماهای جنگی اعزام کرده اند.
06:10نیروهای وفادار به سرهنگ معمر قدافی در تلاش برای وسعت دادن منطقه محدودی که هنوز تحت کنترل نیروهای دولتی است، به شهرهای نزدیک به طرابلس، پایتخت، حمله کرده اند.
05:50 باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ضمن استقبال از لغو حالت فوق العاده در الجزایر، اظهار امیدواری کرد که دولت این کشور برای برخوردار شدن مردم از حقوقشان، گام های بیشتری بردارد.
05:36 هوگو چاوز،  رئیس جمهور ونزوئلا در پیامی توئیتری گفته است: "زنده باد لیبی و استقلال آن! قذافی با جنگی داخلی روبروست."
05:34 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ونزوئلا آمریکا را متهم به تحریک ناآرامی ها در لیبی و زمینه سازی برای حمله و اشغال میادین نفتی این کشور کرده است.
04:45 شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه نشستی برای بررسی اقدامات بیشتر علیه سرهنگ معمر قذافی تشکیل می دهد.
04:15 کاخ سفید استفاده از گزینه نظامی برای مقابله با بحران لیبی را منتفی ندانسته است.
03:10 "کمیته همبستگی با خواستهای دموکراتیک مردم ایران" در واکنش به حصر خانگی میر حسین موسوی و مهدی کروبی روز یکشنبه تجمعی در مقابل دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن  برگزار می کند.
02:30 بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا نسبت به "نقض هنجارهای بین المللی" توسط دولت لیبی عمیقا ابراز نگرانی کرده است.
01:50 باراک اوباما روز پنجشنبه با نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا به منظور هماهنگی برای واکنش به بحران لیبی تلفنی گفتگو کرد.
01:20 به نوشته سایت ندای سبز آزادی هدف آقای این مصلحی این بوده که نشان دهد دستگاه های اطلاعاتی کنترل کشور را به دست دارند زیرا او "پس از راه پیمایی 25 بهمن مورد مواخذه شدید رهبری عالی نظام قرار گرفته بود که در مورد جریان فتنه به او گزارش های نادرست می دهد."
01:10 سایت ندای سبز آزادی نوشته است صحبت های پنجشنبه شب حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات "ناشیانه" بود و "برنامه ریزی" دولت برای دستگیری نهایی رهبران معترضین "شکست" خورد.
00:20 به گفته آقای سلامتیان به نظر می رسد استقرار سنگین نیروهای امنیتی در شهر و دعوت از مغازه داران برای تعطیل کردن مغازه ها قبل از ساعت هشت شب برای جمع کردن مردم در پای تلویزیون و شنیدن سخنان وزیر اطلاعات بوده است.
00:15 احمد سلامتیان، تحلیلگر مسائل ایران در مصاحبه با بی بی سی گفت هیچ کدام از مطالب مطرح شده توسط وزیر اطلاعات، جدید نبودند.
23:30 سید مصطفی تاجزاده از اصلاح طلبانی که بدنبال حوادث پس از انتخابات زندانی شد، درمطلبی که در سایت کلمه منتشر شده نوشته است محافظه کاران ایران که سالها پیش قول تحقق "ژاپن اسلامی" را داده بودند، اکنون به وضوح "نزدیکی به الگوی کره شمالی را در چشم انداز نزدیک کشور (در صورت ادامه وضعیت فعلی)" می بیند.
23:06 فرزندان مهدی کروبی طی نامه ای به مقام های حکومت نوشته اند: "بر خلاف نوکیسه های حاکم، پیش از انقلاب پشت درب های زندان بزرگ شديم."
22:50 دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفتگویی تلفنی توافق کردند برای اقدامات چند جانبه علیه لیبی از جمله در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با یکدیگر همکاری کنند.
22:35 آقای کروبی در این تصاویر ویدئویی که روز جمعه در سایت کلمه منتشر شده می گوید به "پیمان و عهدی" که پیش از انتخابات با مردم بسته پایبند است و "در این راه هیچ گونه رنج و مشقتی هم سخت نیست."
22:30 وبسایت کلمه ویدئویی تحت عنوان "مهدی کروبی در حصر" منتشر کرده است که او را در حال قرائت قرآن نشان می دهد.
22:20 جان سیمپسون، خبرنگار بی بی سی در بنغازی می گوید حتی یک عکس از معمر قذافی نیز در سراسر این شهر به چشم نمی خورد.
22:13 سایت رسمی محمد نوری زاد نوشته است او بطور موقت و برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شده است.
21:50 آنها در "رنجنامه" خود افزوده اند: "بدون حکم قضایی، بدون احترام. بدون شفافیت. ... شجاعت این را ندارند که بگویند از کدام مافوق دستور می گیرند؟ شجاعت این را ندارند که نقاب هایشان را بردارند و با فرزندان این دو محصور روبرو شوند."
21:45 فرزندان موسوی و رهنورد نوشته اند: "دو هفته می گذرد از ندیدن شان. هیچ چیز نشنیدیم جز فحاشی و توهین و نگاههای سرد و یخی. نمی دانیم این درد را کجا فریاد بزنیم."
21:34 وبلاگ "انقلاب سبز ایران مردم ایران" درباره اظهارات حیدر مصلحی می نویسد: "حرفهای امشب وزیر اطلاعات مرا به یاد سخنرانی های ازهاری و قذافی انداخت."
21:05 وب سایت کلمه "رنجنامه" فرزندان موسوی و رهنورد را منتشر کرده است.
21:02 مان از تهران می گوید: "یه لشکر کشی کامل ...عجیب بود ..حتماً قصدی دارن یا یه جور بازیه. نمیدونم ..فردا معلوم میشه"
20:55 مصاحبه تلویزیونی وزیر اطلاعات ایران در حالی به پایان رسیده است که به گزارش وب سایت خبری-تحلیلی خودنویس تهران روز پنجشنبه به خاطر تدابیر امنیتی شدید، به یک پادگان نظامی شباهت داشت.
20:43 وزیر اطلاعات: 25 بهمن هم حضور چندانی را به همراه نداشت و هم این که باعث ریزش طرفداران آنها شد. این در حالیست که مخالفان دولت 25 بهمن را روز ظهور مجدد جنبش سبز می دانند.
20:38 وزیر اطلاعات با اشاره به فراخوان مخالفان دولت برای راهپیمایی در 25 بهمن، حضور معترضان در خیابان را مفتضحانه خواند. او گفت تصاویر پخش شده از ناآرامی های این روز یا دستکاری شده تصاویر قدیمی است یا بیشتر افراد دیده شده در آنها، افرادی هستند که برای خرید شب عید به خیابان آمده بودند.
20:34 وزیر اطلاعات ایران گفت سازمان های اطلاعاتی غربی در مواجهه با نیروهای امنیتی کشورش فرسوده شده و این موجب بی توجهی آنها به کشورهای منطقه شد و در نتیجه قیام های اخیر در کشورهای عرب شکل گرفت.
20:24 وزیر اطلاعات ایران: از دستگیر عامل سازمان سیا در 25 بهمن خبر داد. او افزود: "در 25 بهمن جریان فتنه نتوانست شبکه های اجتماعی را به میدان بیاورد....آنچه آمد ضد انقلاب، بهایی، سلطنت طلب و منافقین بودند و اینها شبکه نبودند."
20:20 وزیر اطلاعات ایران: "اگر (در 25 بهمن) شهید داشتیم، شهیدی بوده که به دست نفاق به شهادت رسیده است." مخالفان حکومت را مسوول کشته شدن شماری از جوانان در اعتراضات دوشنبه گذشته می دانند. حیدر مصلحی افزود: "فردی دستگیر شده که اسلحه داشته، از مجموعه نفاق بوده و ماموریت داشته ... حتی گلوله ای که زده در سلاحش مشخص شده است. اطلاعات خوبی هم دارد، می دهد."
20:08 هم زمان با حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در شبکه سه تلویزیون این کشور، مخالفان در صفحه فیس بوک ۲۵ بهمن نوشته اند: "حکومت کودتا در شبکه سه مشغول پوشاندن هراس خود است...هیچ چیز حکومت دروغ را نجات نخواهد داد... خوب به آنها بنگریم، در چشمانی که دیگر از بی شرمی و ترس کم سو شده چشم بدوزیم... به دروغ هایشان گوش دهیم و به یاد بسپاریم... آنها هیچ نبودند، آنها هیچ نیستند."
19:53 وزیر اطلاعات ایران، اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی را به همکاری با گروه مجاهدین خلق متهم کرد و گفت که به کمک این گروه از کشور "فرار" کرده است. او همچنین مجتبی واحدی، مشاور ارشد مهدی کروبی را به ارتباط با آمریکا و بریتانیا متهم کرد.
19:51 وزیر اطلاعات ایران گروه مجاهدین خلق را متهم کرد که در مجلس ششم خود را به برخی از نمایندگان اصلاح طلب نزدیک کرده بود.
19:48 حیدر مصلحی: غربی ها و سرویس های اطلاعاتی غربی با ارتباط دوستانه و خانوادگی، علمی و پژوهشی در پی شناسایی استعدادهای کشور برای از کار انداختن یا همراه کردن آنها با خود هستند.
19:42 وزیر اطلاعات ایران "دوم خردادی ها" و "اصلاح طلب های آمریکایی" در اروپا و آمریکا را به همکاری با سازمان هی اطلاعاتی غربی متهم کرد.
19:40 هم زمان با حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران در شبکه سه سیما، مخالفان در صفحه فیس بوک 25 بهمن نوشته اند: "حکومت کودتا در شبکه سه مشغول پوشاندن هراس خود است...هیچ چیز حکومت دروغ را نجات نخواهد داد".
19:37 مخالفان دولت ایران در فیس بوک طرح "سه شنبه های اعتراض" با فریادهای الله و اکبر را پیشنهاد کرده اند.
19:35 حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران مصاحبه اش در شبکه سه سیمای ایران را آغاز کرده. او تاکنون درباره دستگیری عبدالمالک ریگی، رهبر اعدام شده گروه جندالله صحبت کرده است.
19:23 کاخ سفید: باراک اوباما امروز درباره اوضاع لیبی با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه صحبت می کند.
19:19 به گزارش روزنامه جام جم: "هیأت رسیدگی به غائله ۲۵ بهمن" در مجلس شورای اسلامی مهدی کروبی و میرحسین موسوی را مفسد فی الارض دانسته است.
19:06 سحام نیوز: فرزندان مهدی کروبی در نامه ای به مقام های ارشد جمهوری اسلامی درباره پیامدهای تشدید فشارها بر وی و فاطمه کروبی هشدار داده اند.
18:54 فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: "ایالات متحده از اخراج لیبی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حمایت می کند."
18:52 الجزایر پس از 19 سال قانون وضعیت اضطراری در این کشور را لغو کرد.
18:50 خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های تونس نوشت که بیش از بیست هزار نفر طی چهار روز گذشته از لیببی به تونس پناه برده اند.
18:44 وبسایت کلمه؛ مشاور ارشد میرحسین موسوی می گوید: "جو فوق العاده امنیتی و تبدیل تهران به پادگان نظامی که از چند ساعت گذشته از طرف نیروهای امنیتی در شهر حاکم شده است و تکرار اتهامات وقیحانه از رسانه های اقتدارگرایان نسبت به رهبران جنبش سبز علاوه بر اینکه نشان از استیصال و ترس اقتدارگرایان است از برنامه های احتمالی و مشکوک آنها نیز خبر می دهد."
18:30 یکی از ساکنان شهر زاویه در لیبی که معمر قذافی در سخنان امروز خود به آن اشاره کرد، به بی بی سی عربی گفت که شهر زاویه در کنترل مخالفان دولت است اما این شهر مورد حمله نیروهای نطامی تحت امر دولت قرار گرفته است.
18:25 آریو، یکی از مخاطبان بی بی سی فارسی در بخش نظرات شما نوشته است: "(امروز) اطراف کوی دانشگاه، اتوبان کردستان تا حوالی فاطمی هم پر از مینی بوس با آرم پایگاه مقاومت بسیج و ماشین نیروی انتظامی بود."
18:15 جان لاین، خبرنگار بی بی سی در شرق لیبی می گوید که شاهدان عینی تعداد کشته شدگان ناآرامی های روزهای گذشته در شرق لیبی را سیصد نفر اعلام کرده اند."
18:13 خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امورخارجه سوئیس خبر داد: "سوئیس تمامی حساب ها و دارای های منسوب به معمر قذافی و بستگانش را مسدود کرد."
18:10 وبسایت کلمه نوشت: "مهدی کروبی بر اساس چه قانونی و به دستور چه کسی حصر شده است؟"
18:00 ابراهیم دباشی معاون نماینده لیبی در سازمان ملل متحد، به بی بی سی فرانسوی گفت که مقام های نزدیک به معمر قذافی به او خبر داده اند که ماموران، اجساد کشته شدگان در طرابلس را توسط هواپیما به بیابان های مجاور پایتخت منتقل می کنند.
17:51 خبرگزاری فارس؛ "ملل منطقه با اقتدا به حركت مردمی در ايران و انقلاب اسلامی قيام كردند."
17:45 وبسایت جرس خبر داد: "بازداشت مهدی تحققی و احمد هاشمی دوعضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی."


✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌✌ 

*******************************


*******************************
ارسال به شبکهای اجتماعی 
☝☝☝☝ ☝☝☝☝ ☝☝☝☝ ☝☝☝ 
Share 
☝☝☝☝ ☝☝☝☝ ☝☝☝☝ ☝☝☝
باز گشت به خانه فیس بوک



ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...