Friday, January 28, 2011


مسلمانان مصر حكومت نظامی را هم شكستند

اینجا مصر است، مبارك فریاد "مرگ بر دیكتاتور" را شنید+تصاویر

تظاهركنندگان شعار "حسنی مبارك ساقط می‌شود" (یسقط یسقط حسنی مبارك) و "مرگ بر دیكتاتور" سر می‌دهند.وزارت خارجه ایران كه دارای روابط سطح بالا با مصر نیست،از رژیم مصر خواسته علیه معترضان دست به خشونت نزند. اما كار به جایی رسیده كه هیلاری كلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده- متحد نزدیك مصر- نیز با ابراز نگرانی شدید از اوضاع مصر ..
با وجود اعلام حكومت نظامی از سوی حسنی مبارك و گسیل نیرو‌های ارتش به خیابان‌ها، دهها هزار تن از معترضان مصری در خیابان‌ها حضور دارند و در برخی نقاط درگیری‌های بسیار  شدیدی در جریان است.
به گزارش سرویس بین الملل "آینده" به نقل از منابع خبری،گزارش‌ها حاكی از آن است كه معترضان در قاهره مقر حزب حاكم را به آتش كشیده‌اند.
صدها هزار از مردم مصر با وجود هشدار شدید وزارت كشور، روز جمعه برای چهارمین روز پیاپی به خیابان‌ها ریختند و خواستار كناره‌گیری حكومت حسنی مبارك شدند كه ۳۰ سال است زمام این كشور را دست دارد. از سوی دیگر گزارش شده است كه محمد البرادعی پس از شركت در تظاهرات ضدحكومتی روز جمعه، در حصر خانگی قرار گرفته است.
محمد البرادعی پنجشنبه شب از وین به قاهره آمد و اعلام كرد زمان رفتن حسنی مبارك فرارسیده است. تلویزیون مصر اعلام كرد حسنی مبارك از ارتش خواسته است برای برقراری امنیت به كمك پلیس بیاید و اجرای مقررات منع آمدوشد را تضمین كند.
محمد البرادعی روز جمعه كه از طرف مردم این كشور روز خشم نامیده شده در نماز جمعه شركت كرد.
تلویزیون مصرگزارش داد، حسنی مبارك، رئیس كل نیروهای مسلح مصر «در قاهره بزرگ، اسكندریه و سوئز از ساعت ۶ بعدازظهر تا هفت صبح تا اطلاع ثانوی مقررات منع آمدو شد اعلام كرد.» با وجود اعلام حكومت نظامی از سوی حسنی مبارك، معترضان مصری همچنان در خیابان‌ها باقی مانده‌اند و در برخی نقاط درگیری‌ها شدیدی میان نیروهای حكومتی و معترضان در جریان است.
نماز معترضان مصری مقابل سپر به دست ها
همچنین برپایه گزارش‌ها، شماری از نیروهای پلیس در قاهره، یونیفورم‌های خورد را درآورده و به مردم پیوسته‌اند. گزارش‌ها حاكی از آن است كه هزاران تن از معترضان درمیدان آزادی قاهره حضور دارند.
وزارت خارجه ایران كه دارای روابط سطح بالا با مصر نیست،از رژیم مصر خواسته علیه معترضان دست به خشونت نزند. اما كار به جایی رسیده كه هیلاری كلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده- متحد نزدیك مصر- نیز با ابراز نگرانی شدید از اوضاع مصر از حكومت این كشور خواست از به كارگیری خشونت خودداری كند.
گفته می شود تظاهرات مردم مصر علیه رژیم دیكتاتوری حسنی مبارك، به نزدیكی كاخ وی در منطقه "مصر جدید" رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آن لاین، تظاهركنندگان در اطراف كاخ حسنی مبارك شعارهایی علیه او سر می‌دهند و گفته می‌شود خود او در این كاخ حضور دارد.
عموم تظاهركنندگان شعار "حسنی مبارك ساقط می‌شود" (یسقط یسقط حسنی مبارك) و "مرگ بر دیكتاتور" سر می‌دهند.
در حال حاضر تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف كاخ ریاست جمهوری حاكم است.
همچنین بازداشت 8 نفر از كادر رهبری جنبش اخوان المسلمین از جمله سخنگوی این جنبش تایید شده است.
تازه ترین اخبار از تظاهرات «روز خشم»، در مصر، از افزایش واكنش های خشونت بار پلیس آن كشور به اعتراضات مردم حكایت دارد. شاهدان به خبرگزاری رویترز گفته اند كه جسد غرق در خون یك نفر از ان معترضان را دیده اند. تلویزیون الجزیره نیز خبر كشته شدن دست كم یك نفر را تایید كرده است. پلیس برای جلوگیری از پیشروی تظاهركنندگان به طرف میدان مركزی قاهره، پل اصلی این شهر را مسدود كرده است. همزمان، از حضور نیروهای ارتش در خیابان های قاهره نیز گزارش هایی رسیده است. سی ان ان و الجزیره با تایید این خبر گزارش می دهد كه نیروهای پلیس در چند شهر مصر جای خود را به نیروهای ارتش داده اند.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...