Friday, January 28, 2011


معترضان در الجزایر پیروز شدند/نخست وزیر برکنار شد

معترضان در الجزایر پیروز شدند/نخست وزیر برکنار شد

بین الملل  - منابع خبری الجزایر اعلام کردند که طی چند ساعت آینده تغییراتی در دولت این کشور ایجاد خواهد شد و احتمالا نخست وزیر الجزایر از کار برکنار می شود.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'الجزیره'، این منابع خبری افزودند: این تغییرات که احتمالا به برکناری 'احمد اویحیی'، نخست وزیر و تعدادی از وزراء، بویژه کسانی که طی 10 سال گذشته در پست های وزراتی بوده اند، منجر خواهد شد، با هدف کاستن از خشم مردم و آرام کردن گروههای اجتماعی انجام می شود.
تحلیلگران مسائل سیاسی در الجزایر، 'یوسف یوسفی' وزیر انرژی و معادن فعلی را نامزد احتمالی پست نخست وزیری می دانند که جانشین اویحیی خواهد شد.
روزنامه 'الخبر' چاپ الجزایر نیز در شماره امروز (پنجشنبه) خود به نقل از احزاب ائتلاف ریاست جمهوری نوشت: تغییر حکومتی ، بخشی از اولویت های 'عبدالعزیز بوتفلیقه' رئیس جمهور الجزایر در شرایط فعلی است تا از حجم اعتراضات سیاسی و اجتماعی بکاهد.
ائتلاف ریاست جمهوری حاکم در الجزایر شامل حزب جبهه آزادیبخش ملی، جنبش جامعه صلح (حمس) و حزب تجمع ملی دمکراتیک می شود که احمد بویحیی، دبیر کلی آن را در اختیار دارد.
این تغییرات به دنبال اعتراضات مردمی اخیر الجزایر انجام می شود ، زیرا مردم با برگزاری تظاهرات، افزایش بهای مواد غذایی اصلی چون روغن و شکر و تداوم فشارهایی که به علت شرایط سخت معیشتی بر مردم تحمیل شده بود را محکوم کردند.
همچنین اوضاع نامطلوب معیشتی موجب شد تا برخی جوانان با شبیه سازی شیوه آغاز بحران در تونس، اقدام به خودسوزی کنند که دو مورد از این خودسوزی ها به مرگ دو نفر منجر شد.
دولت الجزایر با آغاز این اعتراضات، اقداماتی را انجام داد که به موجب آن بهای شکر و روغن کاهش یافت؛ اما اعتراضات به دولت اویحیی ادامه پیدا کرد، زیرا راه حلی برای حل مشکلاتی مانند بیکاری و مسکن ارائه نداده بود.
گفتنی است، اویحیی 3 دوره نخست وزیر الجزایر بود که دوره اول در سالهای (1995-1998)، دوره دوم (2003_2006) بود و دوره سوم نیز از سال 2008 آغاز شد.16146
کد مطلب: 126253
زمان انتشار: پنجشنبه 7 بهمن 1389 - 19:47:23
نظرات




No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...