Friday, January 28, 2011


ادامه تظاهرات در اردن در اعتراض به گرانی و شرایط سیاسی

زنان با حمل پلاکاردهایی که روی آن به طور نمادین قرص نان چسبانده شده بود به قیمت های مواد غذایی اعتراض کردند
برای سومین هفته متوالی هزاران نفر از مخالفان دولت در اردن در اعتراض به افزایش بهای مواد غذایی و در خواست کناره گیری نخست وزیر در امان، پایتخت، و شش شهر دیگر این کشور دست به تظاهرات زده اند.
تظاهرات سراسری روز جمعه (28 ژانویه)، در پی اقامه نماز جمعه آغاز شد.
انتظار می رود روز شنبه در مقابل دفتر کار نخست وزیر اردن تجمع اعتراضی برگزار شود.
معترضان که به نمایندگی از طرف "جبهه اقدام اسلامی"، چپ گراها و اعضای اتحایه های کارگری دست به تظاهرات زده اند می گویند از اعتراضات گسترده مردمی در تونس و مصر که خواستار کناره گیری دولت های خود شده اند، الهام گرفته اند.
دیل گولک، گزارشگر بی بی سی در امان، می گوید با این که تظاهرات در اردن در حد هزاران نفر و نه دهها هزار نفری بوده که مصر و تونس شاهد آن بوده اند اما مردم اردن گفته اند که تا رسیدن به خواسته های خود به اعتراضات ادامه می دهند.
فعالان مخالف دولت روز جمعه با محکوم کردن سمیر رفاعی، نخست وزیر اردن، و با سر دادن شعار "رفاعی بیرون شو، قیمت های جان سوز، خشم اردنی ها را شعله ور کرده" از مقابل مسجد امام حسین عبور کردند.
گروه های مخالف دولت می خواهند که نخست وزیر با برگزاری انتخاباتی دموکراتیک انتخاب شود، نه آن که ملک عبدالله، پادشاه اردن، او را برگزیند.
دولت اردن می گوید که 250 میلیون دلار برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور هزینه خواهد کرد، اما مخالفان دولت خواهان اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند.
برنامه اقتصادی دولت به منظور کاهش قیمت کالا و ایجاد مشاغل ارائه شده است.
ملک عبدالله گفته است که کالاهای ضروری باید با کمترین قیمت در اختیار شهروندان قرار گیرد.
برنامه اقتصادی دولت اردن پس از آن اعلام می شود که تظاهرات خشونت آمیز در تونس موجب سقوط زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری و همچنین دولت این کشور شد.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...