Tuesday, January 25, 2011


تاکیدوزیر علوم به بازنگری متون و سرفصل‌های دروس دانشگاهی
وزیر علوم گفت:گسترش آموزش عالی باید هدفمند بوده و ما هم اکنون از رشد کمی خوبی برخورداریم که نیاز است در جهت کیفیت بخشی گام‌های اساسی تری برداشته شود.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های کشور باید بر اساس الگوهای اسلامی و ایرانی تعریف شوند و هر چیزی که بر خلاف آموزه‌های دینی تدریس یا القاء شود مورد بازنگری قرار خواهد گرفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازایسنا ، منطقه خزر، در جریان سومین دور سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به گیلان دکتر کامران دانشجو در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی اظهارکرد:متون و سرفصل‌های دروس دانشگاهی باید هر 5 سال یکبار مورد بازنگری قرار گیرد و اگر تا کنون اینگونه عمل نشده بر خلاف اصول بوده است و ما باید با نگاهی کاملا اسلامی به بازنگری متون بپردازیم.
وی تربیت و تهذیب را در رأس مباحث دانشگاهی دانست و تاکید کرد: باید افرادی به دانشگاه‌های کشور وارد شوند که دانشمندانی با تقوا بوده و اعضای هیئت علمی آن از شاخصه‌های خاصی برخوردار باشند زیرا تقوا در آموزه‌های دینی ما یک اصل مهم محسوب می شود و تکلیف حاکمیت آنست که نگذارد دانشگاه‌ها از مسیر اصلی خود خارج شوند و بر اساس سیاست‌های نظام اسلامی حرکت کنند، هرچند که به لحاظ مسائل اقتصادی از یکدیگر مستقل هستند.
دانشجو ادامه داد: علوم انسانی مقصد زندگی انسان‌ها را نشان می دهد و سایرعلوم برای کمک به رسیدن انسانها به سرمنزل مقصود ایجاد شده‌اند، بنابراین نباید در علوم اجتماعی، حقوق قضایی، جامعه شناسی و روانشناسی و .. تنها به چندین نظریه غربی بسنده کرد.

علم ابزاری برای تعالی بشریت است نه برای سلطه بر دیگران
وزیرعلوم با تاکید بر این مطلب که علم ابزاری برای تعالی بشریت است نه برای سلطه بر دیگران تصریح کرد: انسان در آموزه‌های دینی و اسلامی مان به عنوان یک موجود آرمان گرا، عدالت خواه و دارای استعدادهای بالقوه شناخته می شود و هرگز به دنبال ایجاد بمب‌های میکروبی، جنگ و کشتار مردم بی دفاع نیست و اگر نظریات ارائه شده از سوی غربی‌ها صحیح بود هرگز اینگونه فجایع در دنیا بوجود نمی‌آمد.

اجرای آیین نامه نقل و انتقال در دانشگاه‌ها گامی مهم در راستای برقراری عدالت
وی با اشاره به آیین نامه نقل و انتقال در دانشگاه‌ها گفت: بومی گزینی در دانشگاه‌ها یک اصل به شمار می رود و اجرای این آیین نامه که با استقبال پرشور دانشجویان و دانشگاهیان همراه بوده است گامی مهم در راستای برقراری عدالت محسوب می شود اگرچه ممکن است دارای اشکالاتی باشد که به طور یقین قابل حل است.
دانشجو بر ایجاد تعادل بین کمیت و کیفیت درسطح دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد و گفت: گسترش آموزش عالی باید هدفمند بوده و ما هم اکنون از رشد کمی خوبی برخورداریم که نیاز است در جهت کیفیت بخشی گام‌های اساسی تری برداشته شود.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مباحث سیاسی مطرح شده در دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشگاه‌های ما باید به سوی کارسازی برای منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی هدایت شوند و نه به سمت و سوی جناح سیاسی خاصی، بنابراین حرکت به سوی آرمانهای اسلامی به نفع آموزش عالی کشور است و همه باید به سوی هنجارهای اسلامی ایرانی بازگردیم و از هنجارهای تعریف شده توسط غرب دوری کنیم و در نظام اسلامی ما برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی اشکال دارد؛ اگرچه مشارکت زن و مرد در علم و پژوهش بلامانع است.

 مجازی و مهارتی شدن دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی وزیرعلوم خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی باید به ماموریت‌های اصلی خود بازگردند و از تبدیل شدن به یک دانشگاه تهران و یا دانشگاه گیلان دیگر پرهیز کنند و به سوی مجازی شدن و مهارتی شدن آموزش بازگردند.
بنابراین گزارش، درابتدای این جلسه عبدالله حاتم زاده رئیس دانشگاه گیلان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف از وزیر علوم خواست تا بودجه لازم را برای اتمام بنای مسجد دانشگاه گیلان که ساخت آن از سال 1370 آغاز شده و تاکنون نیز به پایان نرسیده است، اختصاص دهد.
واژه های کلیدی خبر:   وزيرعلوم - گيلان - دانشگاه -

انتهاي خبر // پايگاه اطلاع رساني دولت//www.dolat.ir
اخبار مرتبط با این خبر:
نظرات ارسالی مربوط به این خبر


No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...