Tuesday, January 25, 2011




2011-01-25

کیانوش توکلی

روزنامه نگار اینترنتی

مصر به کجا می رود؟ (همراه با 4 فیلم )

بنا بر گزارش‌ها ی منتشره امروز سه شنبه 25 ژانویه ، هزاران مصر با الهام از قیام تونسی ها به خیابانها ریختند. تظاهرکنندگان خشمگین مصری با شعار زیر نفرت خود را از حسن مبارک دیکتاتور مصر ابراز نمودند آنان فریاد می زدند: «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» بن علی تو را صدا می‌زند، بن‌علی در جده منتظر توست، مبارك، هواپیما منتظر توست، زین‌العابدین اكنون نوبت كیست، مصر مثل تونس است، برو بیرون مبارك، جمال به پدرت بگو ملت از تو بیزار است، 30 سال فقر و خفت كافی است. در شهری در شمال قاهره به نام «محله» که شهری کارگری است، معترضان پوسترهای عظیمی از حسنی مبارک را تخریب کرده و شعارهایی ضد رئیس جمهور سر دادند. حسنی مبارک به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور، جمهوری عربی مصر از ۳۰ سال گذشته تاکنون قدرت در این کشور را در دست داشته‌است. سئوال اساسی برای تحلیل گران سیاسی این است که مصر اکنون به کجا می رود ؟میزان واقعی نفوذ اسلامگرا ها و بطور مشخص ، نفوذ اخوان المسلمین در چه حدی است ؟ تفاوت های جامعه مصر با تونس در کجاست و جامعه مدنی این کشور تا اندازه تواناست و اینکه تظاهرات مصر تا چه حدودی رهبری شده است و با گسترش تظاهرات می توان انتظا رداشت که مبارک هم راه جده را در پیش می گیرد؟

بنا بر گزارش‌ها ی منتشره امروز سه شنبه 25 ژانویه ، هزاران مصر با الهام از قیام تونسی ها به خیابانها ریختند. تظاهرکنندگان خشمگین مصری با شعار زیر نفرت خود را از حسن مبارک دیکتاتور مصر ابراز نمودند آنان فریاد می زدند: «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» "بن علی تو را صدا می‌زند، بن‌علی در جده منتظر توست"، "مبارك، هواپیما منتظر توست"، "زین‌العابدین اكنون نوبت كیست"، "مصر مثل تونس است"، "برو بیرون مبارك"، "جمال به پدرت بگو ملت از تو بیزار است"، "30 سال فقر و خفت كافی است".
در شهری در شمال قاهره به نام «محله» که شهری کارگری است، معترضان پوسترهای عظیمی از حسنی مبارک را تخریب کرده و شعارهایی ضد رئیس جمهور سر دادند. حسنی مبارک به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور، جمهوری عربی مصر از ۳۰ سال گذشته تاکنون قدرت در این کشور را در دست داشته‌است.
سئوال اساسی برای تحلیل گران سیاسی این است که مصر اکنون به کجا می رود ؟میزان واقعی نفوذ اسلامگرا ها و بطور مشخص ، نفوذ اخوان المسلمین در چه حدی است ؟ تفاوت های جامعه مصر با تونس در کجاست و جامعه مدنی این کشور تا اندازه تواناست و اینکه تظاهرات مصر تا چه حدودی رهبری شده است و با گسترش تظاهرات می توان انتظا رداشت که مبارک هم راه جده را در پیش می گیرد؟
خبرگزاری آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در قاهره را «در حدود ۲۵ هزار نفر» برآورد کرده‌است و به گزارش خبرگزاری‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی پلیس برای متوقف کردن این تظاهرکنندگان در محل حاضر شده‌است. این نیروها کوشیدند با ماشین‌های آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور، جمعیت معترض را پراکنده کنند که در جریان این اقدام‌ها دست‌کم ۵ معترض زخمی شده و شمار زیادی از راهپیمایان بازداشت شدند.
تظاهرات به شهر های دیگر هم کشیده شده است از جمله اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است نیز روز سه‌شنبه شاهد راهپیمایی‌های ضد دولتی بود.

 سایت نویسنده: http://www.iranglobal.info/I-G.php?mid=3&autorid=13

 ایمیل نویسنده: keianoshtavakkoly@hotmail.com

برگرفته از : ایران گلو.بال

انتشار از: کیانوش توکلی

  ارسال به شبکه های اجتماعی

 بالاترین Balatarinدنباله donbalehFacebook donbalehDelicious donbaleh 
 


دنبال در تویتر
ارسال به شبکهای اجتماعی 




No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...