Sunday, May 20, 2012

تابلويي از زيبايي‌هاي طبيعي و تاريخي


 تابلويي از زيبايي‌هاي طبيعي و تاريخي

روستاي سرسختي واقع در بخش مرکزي شهرستان شازند ، يکي از مناطق بکر گردشگري و جاذبه هاي طبيعي استان مرکزي است .
اين منطقه شامل دو روستاي سرسختي عليا و سفلي است که در پهنه دشتي سرسبز و در بين دو رشته کوه شهباز و راسوند واقع شده و هر گوشه آن تابلويي کم نظير از زيبايي هاي طبيعي و تاريخي است.
مردم اين منطقه با زبان فارسي تکلم مي کنند ولي گويش و فرهنگ آنان متاثر از فرهنگ و گويش استان لرستان است .
روستاي سرسختي يکي از کانون هاي جمعيتي قديمي شازند است و به خاطر واقع شدن در عرصه هاي جنگلي بلوط ، داراي چشم اندازي کم نظير است .
تابلويي از زيبايي هاي طبيعي و تاريخي
وجود تپه اي تاريخي در جوار سرسختي نيز از جاذبه هاي تاريخي اين منطقه است که بيش از پنج هزار سال قدمت دارد و باستان شناسان در اين محوطه شواهدي از دوره‌هاي سنگ ، مس، مفرغ، اشکاني و ايلخاني به دست آورده اند.
وجود پنج آسياب آبي در اين روستا را که در گذشته به منظور تامين آرد روستاهاي اطراف فعال بوده از ديگرجلوه هاي گردشگري زيباي اين منطقه است.
آثار به دست آمده از تپه تاريخي سرسختي نشان مي دهد که سفال هاي اين تپه با سفال هاي "جوراب" در شش کيلومتري ملاير ، تپه گيان نهاوند و تپه گلدشت ساوه همخوان است .
سفال هاي برگرفته از اين تپه داراي تنوع در نقوش هندسي، حيوانات شطرنجي ، خطوط تزئيني و خطوط موازي است.
مجموعه تپه تاريخي،آسياب ها، جنگل هاي بلوط و رسوم و باورهاي منطقه، " سرسختي" را مستعد تبديل شدن به قطب گردشگري کرده است .
تابلويي از زيبايي هاي طبيعي و تاريخي
بقاياي قلعه ويران شده مسّ در جنوب روستاي سرسختي پايين، نشانگر پيشينه تاريخي اين روستا است که در يک کيلومتري جنوب غربي آن و در کنار يک رشته قنات به صورت تلي از خاک به چشم مي خورد.
تپه مذکور در بين اهالي روستاي سرسختي به "تپه مس"شهرت دارد و بناي ويران شده در محوطه اي به قطر حدود 100 متر روي آن قرار گرفته که از حفاري هاي پراکنده و ناشيانه سارقان اشياء عتيقه در امان نبوده است.
بقاياي شکسته هاي ظروف سفالي و تکه هاي بدون لعاب اين ظروف که داراي خميره قرمز آجري و پوشش نخودي است حکايت از قدمت اين قلعه دارد.
سفالينه به دست امده از اين منطقه شامل بشقاب ، کاسه، خمره و ديگ است و تعدادي سفال لعابدار آبي فيروزه اي و لاجوري نيز در اين مکان به چشم مي خورد.
مردم اين روستا نقش موثري در صحنه هاي دفاع از انقلاب اسلامي داشته اند به طوريکه در دوران هشت سال دفاع مقدس 13 نفر از اهالي غيرتمند اين روستا به فيض شهادت و 7 نفر به افتخار جانبازي و يک نفر نيز به درجه آزادگي نايل آمدند.
تابلويي از زيبايي هاي طبيعي و تاريخي
اين روستا داراي دهياري،دفتر مخابرات،خانه بهداشت ،پايگاه بسيج،کانون فرهنگي، يک دبستان و يک مدرسه راهنمايي است و از شبکه آب،برق،راه آسفالت بهره مند است .
عمده محصولات کشاورزي روستاي سرسختي انگور و غلات است و در جنگل هاي بلوط آن در گذشته نه چندان دور پلنگ نيز مشاهده شده است.
قوچ و کل، گرگ، روباه، شغال، سمور ، سنجاب ، خرگوش ، کبک ، باقرقره و عقاب از جمله وحوش و پرندگاني است که در طبيعت اين منطقه وجود دارد.
جنگل بلوط واقع شده روي تپه سرخ در جوار روستاي سرسختي اينک به عنوان تنها ذخيره گاه جنگلي بلوط استان مرکزي تحت حفاظت منابع طبيعي قرار دارد.
شغل اصلي مردم اين روستا زراعت،دامداري و کارگري و برخي مشاغل خدماتي است و بيکاري يکي از معضلات اساسي اين روستا است .
روستاي سرسختي در سرشماري نفوس و مسکن سال 1385 که توسط مرکز آمار ايران انجام شده است،از توابع دهستان قره کهريز بخش مرکزي شهرستان شازند است و 278 خانوار جمعيت دارد.
جمعيت کل روستا 1170 نفر شامل 601 نفر مرد و 569 نفر زن است که 779 نفر آنان با سواد هستند.
برگزاري آيين کلوخ اندازان ، يکي از رسومات رايج و منحصر به فرد منطقه سرسختي است که با حضور عامه مردم هر ساله در سه روز متوالي مانده به رمضان در دامن طبيعت توام با بازي هاي محلي و تفريحات متنوع و طبخ غذاهاي سنتي در صحرا برگزار مي شود.
اين آيين با هدف شکرانه نعمت هاي خدادادي و آمادگي بيش تر براي حضور در ميهماني روزه داري برپا مي شود و مردم روستا با انداختن کلوخ در رودخانه جوار محل زندگي خود از خداوند مي خواهند که توفيق روزه داري و عبادت خالصانه را در ماه مبارک رمضان به آنان عطا کند.

منبع: جام جم
تهيه وتنظيم:زهره حضرتي

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...