Friday, February 4, 2011


جهان عرب و سرایت خشم ناراضیان

تظاهرکنندگان در صنعا روز پنجشنبه گفتند که پیشنهاد آقای صالح را نمی پذیرند
در حالی که اعتراضات خشونت بار در مخالفت با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، ادامه دارد، موج خشم علیه سیاست های دولتی در جهان عرب و تقاضای گسترده مردم برای اصلاح این سیاست ها همچون موجی این منطقه را فراگرفته است.
در هفته های اخیر در نقاط مختلف دنیای عرب، از جمله اردن، تونس، یمن و الجزایر تظاهرات اعتراض آمیز برپا شده است. مردم یا از بالا بودن بهای مواد غذایی و تورم شاکی بوده اند و یا خواهان کناره گیری رهبرانی هستند که سالیان متمادی بر آنها حکومت کرده اند.
تظاهرات در مخالفت و یا در برخی موارد موافقت با دولت های یمن و الجزایر با شدت و ضعف همچنان در جریان بوده است. در همین حال، روز گذشته (2 فوریه)، در سوریه نیز فراخوانی منتشر شد که در آن از مردم خواسته شد در اعتراض به سیاست های دولت دست به تجمع اعتراضی بزنند.

یمن 

دهها هزار نفر امروز، پنجشنبه (3 فوریه)، در اعتراضات ضد دولتی در صنعا، پایتخت یمن، شرکت کرده و خواستار پایان ریاست علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری این کشور، شده اند. آقای صالح بیش از سه دهه است که قدرت را در یمن در دست دارد.
تظاهرکنندگان در نزدیکی دانشگاه صنعا جمع شده اند و از جمله شعارهای آنها "فساد نمی خواهیم، دیکتاتوری نمی خواهیم" بوده است.
روز چهارشنبه (2 فوریه)، آقای صالح گفت دوره ریاست جمهوری خود را از سال 2013 فراتر نخواهد برد و قدرت را به پسرش منتقل نخواهد کرد.
تظاهرکنندگان روز پنجشنبه گفتند که پیشنهاد آقای صالح را نمی پذیرند.
در همین حال، گروه کوچکی در حمایت از رئیس جمهوری یمن در میدان مرکزی صنعا تجمع کردند.
حامیان رئیس جمهوری با برپایی تظاهرات از او مصرانه خواسته اند تا در قدرت بماند.
تظاهرات امروز بزرگترین تجمع اعتراضی در یمن در دو هفته گذشته بود.
پیش از آغاز اعتراضات، آقای صالح تلاش داشت قانون اساسی یمن را به گونه ای تغییر دهد که به گفته منتقدان نهایتا باعث شود او اجازه داشته باشد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
علی عبدالله صالح روز چهارشنبه در پارلمان یمن گفت که او مانند روسای جمهور فاسد نیست که بخواهد با دوز و کلک دوران قدرت خود را تمدید کنند.

سوریه 

در سوریه گروهی فعال سیاسی که در اینترنت نظرات خود را ابراز می کنند، روز جمعه (4 فوریه)، را "روز خشم" نامیده و از مردم خواسته اند فردا بعد از برگزاری نماز جمعه (4 فوریه)، دست به تظاهرات بزنند و خواستار خاتمه آنچه "فساد اداری و استبداد" خوانده اند، شوند.
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از سال 2000 در این کشور در راس قدرت بوده است. پیش از وی نیز پدرش، حافظ اسد، رییس جمهوری سوریه بود.
یک گروه فعال در فیس بوک خواستار "انقلاب صلح آمیز سوری در 2011" شده است تا به "سلطنت، فساد و استبداد" پایان دهد
در روز 29 ژانویه نیروهای امنیتی مانع از تجمع جوانان در مقابل سفارت مصر در دمشق، پایتخت سوریه، شدند. آنها قصد داشتند با مخالفان حسنی مبارک در مصر ابراز همبستگی کنند.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه فعالان سیاسی در سوریه این هفته با متوسل شدن به شبکه های اجتماعی در اینترنت مانند فیس بوک، فراخوان "روز خشم" را صادر کردند. دسترسی به فیس بوک رسما در سوریه ممنوع است اما می توان از طریق فیلتر شکن به آن دسترسی داشت.
یک گروه فعال در فیس بوک خواستار ایجاد "انقلاب صلح آمیز سوری در 2011" شده است تا به "سلطنت، فساد و استبداد" پایان دهد. این فراخوان تاکنون هشت هزار پاسخ مثبت در فیس بوک داشته است.

الجزایر

دولت الجزایر گفته است که اگر تظاهراتی که قرار است در روزهای آتی توسط مخالفان برگزار شود، به خشونت کشیده شود، گروه ها و احزاب مخالف را به طور مستقیم مسئول خواهد دانست.
شخصیت های سیاسی مخالف دولت، گروه های مدافع حقوق بشر، اتحادیه ها، دانشجویان و کارمندان و کارگرانی که شغل خود را از دست داده اند، قصد دارند در روز دوازدهم فوریه در الجزیره، پایتخت الجزایر، دست به تظاهرات بزنند.
آنها می خواهند وضعیت فوق العاده و نیز ممنوعیت تشکیل و فعالیت احزاب سیاسی جدید پایان یابد و به طور کلی در اداره کشور شفافیت وجود داشته باشد.
دولت الجزایر امروز اعلام کرد تصمیم گرفته وضعیت فوق العاده را، که از سال 1992 در این کشور به اجرا درآمده بود، لغو کند.
معاون نخست وزیر الجزایر روز چهارشنبه (2 فوریه)، گفت تظاهرات دوازدهم فوریه ممنوع است.
دولت الجزایر از نزدیک نظاره گر تحولات اخیر در دنیای عرب و به ویژه شورش مردمی در کشور همسایه تونس بوده است که منجر به برکناری رئیس جمهوری آن کشور شد.
به گفته گزارشگران از الجزایر مانند بسیاری از کشورهای شمال آفریقا در لبه پرتگاه قرار گرفته است.
به دنبال افزایش شدید بهای مواد غذایی، ماه گذشته در الجزایر شورش شد که دو کشته به جای گذاشت و بنا به گزارش ها در حال حاضر کارمندان بیمارستان ها و بانک در اعتصابند.
عبدالعزیر بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر، از سال 1999 در قدرت بوده است.

اردن

ملک عبدالله دوم، شاه اردن، که از سال 1999 در راس قدرت بوده است پس از هفته ها اعتراض عمومی روز سه شنبه (اول فوریه)، دولت خود را منحل اعلام کرد اما فردی را که به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد نتوانست رضایت مخالفان اسلام گرا را که خواستار اصلاحات هستند، جلب کند.
ناآرامی در تاریخ 14 ژانویه و با برپایی تظاهرات توسط هزاران نفر در امان آغاز شد.
معترضان در اعتراض به افزایش قیمت مواد غذایی و تورم، در پایتخت و شهرهای دیگر این کشور دست به تظاهرات زدند.
معترضان که گفته شد تحت تأثیر وقایع اخیر تونس و شورش مردمی در این کشور به خیابان ها آمده بودند، خواهان استعفای سمیر الرفاعی نخست وزیر و برکناری اعضای دولت او شدند.
گروه های مخالف دولت می خواهند که نخست وزیر با برگزاری انتخابات دموکراتیک انتخاب شود، نه آن که ملک عبدالله او را منصوب کند.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...