Friday, February 4, 2011


روزنامه اعتماد توقیف و مجله ایران دخت لغو امتیاز شد

roozname eetemad
روزنامه اعتماد یکی از معدود روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان بود که توقیف شد
هیات نظارت بر مطبوعات روزنامه اعتماد را توقیف و امتیاز مجله هفتگی ایران دخت را لغو کرده است.
این دو نشریه از معدود نشریات باقی مانده نزدیک به اصلاح طلبان هستند که هیات نظارت بر مطبوعات جلوی انتشار آنها را گرفته است.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه اعتماد، الیاس حضرتی نماینده سابق مجلس است و حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از مخالفان دولت، مدیر مسئولی هفته نامه ایران دخت را بر عهده دارد.
علاوه بر این دو نشریه، امتیاز نشریه استانی "سینا" نیز لغو شده است.
بنابر اطلاعیه هیات نظارت بر مطبوعات، نشریات ایران دخت و سینا به دلیل آنکه "پایبندی و التزام عملی به قانون اساسی" نداشته اند، لغو امتیاز شده اند.
اما در باره روزنامه اعتماد هیات نظارت اعلام کرده که این روزنامه را به دلیل "تخلف از حدود مطبوعات" و به دلیل تکرار و اصرار بر تخلفات قانونی توقیف و پرونده آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است.
استناد هیات نظارت در باره روزنامه اعتماد ماده شش قانون مطبوعات و استناد این هیات برای لغو مجوز ایران دخت ماده 9 قانون مطبوعات است.
محدوده ماده شش قانون مطبوعات بسیار وسیع است و از نشر مطالب الحادی و اشاعه فحشا و تبلیغ اسراف تا ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه و اهانت به دین اسلام و پخش شایعات را در بر می گیرد.
تبصره ماده 9 مربوط به شرایطی است که صاحب امتیاز نشریه باید برای گرفتن امتیاز داشته باشد و در تبصره ماده یازده نیز آمده "در صورتی که صاحب پروانه یکی از شرایط مقرر در ماده 9 را فاقد شود به تشخیص هیات نظارت بر مطبوعات در ماده 10 و با رعایت تبصره های آن پروانه نشریه لغو می شود."
روزنامه اعتماد در شماره امروز خود دهم اسفند (اول مارس) دو مطلب در باره فیلم حادثه حمله به کوی دانشگاه تهران دارد که به تازگی از شبکه بی بی سی فارسی پخش شد.
در مطلب اول با عنوان "پیشنهاد نمایش فیلم کوی دانشگاه در کمیته حقیقت یاب مجلس" که در صفحه اول چاپ شده، نظرات نمایندگان مجلس را در این زمینه منتشر کرده است. در مطلب دوم روزنامه اعتماد با داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون خط امام گفتگو کرده و از قول وی نوشته "بر اساس قول لاریجانی منتظر قرائت گزارش کوی دانشگاه هستیم."
آخرین شماره هفته نامه ایران دخت که به سردبیری محمد قوچانی منتشر می شد، عکسی از ابراهیم حاتمی کیا چاپ شده است. آقای قوچانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و مدتی را در زندان گذراند.
تیم تحریریه هفته نامه ایران دخت را مجموعه ای از روزنامه نگاران حرفه ای و جوان مطبوعات تشکیل می دادند که در سالهای اخیر به همراه آقای قوچانی در ضمیمه همشهری، روزنامه شرق، روزنامه هم مهین و مجله شهروند فعالیت داشتند.
در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.
در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.
در ماههای بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری، تعداد زیادی از نشریات نزدیک به اصلاح طلبان از جمله، روزنامه های یاس نو، سرمایه، حیات نو، فرهنگ آشتی، آرمان، و اعتماد ملی توقیف شدند.
در این مدت هیات نظارت و وزارت ارشاد بارها به روزنامه ها در باره چاپ مطالب مرتبط با حوادث بعد از انتخابات تذکر داده اند.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...