Thursday, January 27, 2011


                        ابراز نگرانی دیده بان حقوق بشر ازوخامت نقض حقوق بشر در ایران

تاریخ : ۷ بهمن ۱۳۸۹ • شاخه : اخبار٬ اهم اخبار٬ تیتر اول٬ سرخط خبر چاپ این مطلب چاپ این مطلب
«تغییر»:  دیدبان حقوق بشر در گزارش خود تصریح کرده است که توجه جهانی در سال ۲۰۱۰بیشتر معطوف به برنامه اتمی ایران بوده، به حدی که نگرانی های جدی از بحران نقض حقوق بشر در این کشور را تحت الشعاع قرار داده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش سال ٢۰۱۰ خود که روز دوشنبه ٢۴ ژانویه (چهارم بهمن ماه) منتشر شده، همزمان با شرح وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان، از وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران خبر داده و ضمن ابراز نگرانی از آن، خاطرنشان کرده است که سرکوب آزادی بیان، اجتماعات و نیز فشار بر اقلیت های دینی و جنسیتی کماکان ادامه داشته است.
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از سایت رسمی این سازمان، اولین موضوعی که در گزارش مذکور به آن اشاره شده، آمارهای رسمی اعدام در ایران است که نشان می دهد پس از چین (پر جمعیت ترین کشور جهان) بیشتر اعدام را در دنیا دارد.
این سازمان حقوق بشری همچنین گفته است جمهوری اسلامی اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری را با خشونت و استفاده از گلوله های واقعی سرکوب کرد، بسیاری را کشت و هزاران را دستگیر کرد.
در این گزارش آمده است صدها مدافع و وکیل حقوق بشر، روزنامه نگار، فعال جامعه مدنی و رهبران اپوزیسیون بدون اتهام همچنان در بازداشت هستند، بازجویان با شکنجه از زندانیان اعتراف می گیرند تا قوه قضائیه بتواند آنها را به حبس های طولانی مدت و حتی اعدام محکوم کند.
دیدبان حقوق بشر می گوید از سرکوب سال ۲۰۰۹ تا هنگام تنظیم این گزارش بیش از ۱۰۰۰ نفر از ایران گریخته و در کشورهای همسایه تقاضای پناهندگی کرده اند.
این سازمان افزوده در طول سال ۲۰۱۰، سرکوب آزادی بیان، اجتماعات و نیز فشار بر اقلیت های دینی و جنسیتی ادامه یافته است.
گزارش سالانه دیده بان حقوق بشر به موارد متعددی از شکایتنامه های زندانیان سیاسی از جمله نامه عبدالله مومنی از فعالان دانشجویی بازداشت شده به رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده که در آن نقض حقوق مندرج در قانون و نیز جزئیات شکنجه توسط زندانبانان تشریح شده است.
به گفته دیدبان حقوق بشر تا هنگام نگارش این گزارش هیچ مقام بلند پایه ای بدلیل شکنجه، بدرفتاری و قتل سه نفری که در بازداشتگاه کهریزک رخ داد، تحت تعقیب قرار نگرفته است.
در ادامه این گزارش به تعداد بالای اعدام ها در ایران پرداخته و گفته شده است در سال ۲۰۰۹ که آخرین سالی است که آمار رسمی اعدام منتشر شده، ۳۸۸ نفر به دار آویخته شده اند که پس از چین بالاترین رقم در دنیا است.
دیدبان حقوق بشر می افزاید مدافعین حقوق بشر معتقدند تعداد واقعی اعدام هایی که امروز در زندانهای ایران انجام می شود، بخصوص در مورد قاچاقچیان مواد مخدر بسیار بالاتر از آمار رسمی است.
این سازمان می گوید ایران سردمدار اعدام مجرمان بزهکار است و هم اکنون صدها نفر از جمله، ابراهیم حمیدی به دلیل جرائمی که در سنین کودکی و نوجوانی مرتکب شده اند، در انتظار اعدام هستند.
به گفته دیدبان حقوق بشر، ارعاب وکلای حقوق بشر و جلوگیری از وکالت زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد: نسرین ستوده، وکیل تعدادی از بازداشتی های سیاسی، در سپتامبر گذشته بازداشت شد، محمد مصطفایی، وکیل سکینه محمدی که به سنگسار محکوم شده، از کشور گریخت و محمد سیف زاده همکار شیرین عبادی و از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر که توسط حکومت بسته شد، به نه سال زندان محکوم شده است.
این سازمان گفته است پیروان بهائیت از آزادی دینی محروم هستند و در اوت گذشته هفت نفر از رهبرانشان به جرم جاسوسی و بدون محاکمه عادلانه به حبس های بیست ساله محکوم شدند.
دیدبان حقوق بشر می گوید قوانین ایران همچنان پیروان اقلیت مذهبی سنی را مورد تبعیض قرار می دهد، مامورین امنیتی به دراویش گنابادی حمله می کنند و کسانی که به دین مسیحیت می گروند بازجویی و دستگیر می شوند.
این گزارش می افزاید اقلیت های آذری، کرد و عرب مشمول محدودیت های فرهنگی و سیاسی هستند و اقلیت های جنسی مطابق قانون با مجازات مرگ روبرو می شوند.
دیدبان حقوق بشر در پایان این گزارش آورده است توجه جهانی در بیشتر سال ۲۰۱۰ معطوف به برنامه اتمی ایران بود و نگرانی های جدی از تعمیق وضع حقوق بشر در این کشور را تحت الشعاع خود قرار داد.
انتقاد از نقض حقوق بشر در غرب
دیدبان حقوق بشر همچنین از اتحادیه اروپا به خاطر تبعیض فزاینده علیه مسلمانان و سایر مهاجران و نیز سوء استفاده از قوانین ضدتروریستی انتقاد کرده و افزوده نهادهای اروپایی باید احترام و تعهد بیشتری به حقوق بشر در داخل نشان دهند و کردار و گفتارشان یکی باشد.
دیدبان حقوق بشر در گزارش ۶۴۹ صفحه ای خود از دولت های جهان بخصوص کشورهای غربی و نیز سازمان ملل متحد انتقاد کرده و گفته است رویکرد “نرمی” در قبال ناقضان حقوق بشر اتخاذ و به گفتگوهای خصوصی و همکاری بسنده کرده اند.
این سازمان از اتحادیه اروپا به خاطر تبعیض فزاینده علیه مسلمانان و سایر مهاجران و نیز سوء استفاده از قوانین ضدتروریستی انتقاد کرده و افزوده نهادهای اروپایی باید احترام و تعهد بیشتری به حقوق بشر در داخل نشان دهند و کردار و گفتارشان یکی باشد.
این سازمان از رئیس جمهور آمریکا نیز انتقاد کرده و گفته است از قدرت سخنوری مشهور خود برای دفاع از حقوق بشر در چین، هند و اندونزی استفاده نکرده است.
دیدبان حقوق بشر همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد را متهم کرده است که از اعمال فشار بر دولت های ناقض حقوق بشر خودداری کرده و تنها به نوعی دیپلماسی آرام اکتفا کرده است.
بر اساس گزارش مذکور، دفتر «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد، اتهامات مذکور در این زمینه را رد کرده است.



No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...