Sunday, January 30, 2011




از سوی هفته‌نامه پنجره صورت گرفت:                                                  

اعلام دلایل غیر رسمی فیلتر وبلاگ‌های محافظه‌کار

تعداد وبلاگ‌های محافظه‌کاری که از سوی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ مسدود شده‌اند به طور غیر رسمی اعلام شد.
هفته‌نامه پنجره متعلق به علیرضا زاکانی در تازه‌ترین شماره خود در گزارشی که به چرایی فیلتر شدن تعدادی از این وبلاگ‌ها پرداخته، به این موضوع اشاره کرده است.
در گزارش این هفته‌‌نامه تنها به نام هشت وبلاگ محافظه‌کار فیلتر شده اشاره شده که برخی از آن‌ها پس از مدتی رفع فیلتر شده‌اند.
وبلاگ‌های «زهرا»، «آهستان»، «اسماعیل نیوز»، «وبلاگ نیوز»، «خاطرات جبهه»، «مدرسه ما»، «قطعه ۲۶» و «دوئل» هشت وبلاگی هستند که به گزارش پنجره در سال ۱۳۸۹ فیلتر شده‌اند.
در این گزارش همچنین به فیلتر شدن بیش از ۲۰ وبلاگ محافظه‌کار اشاره شده، بدون آنکه نامی از آن‌ها برده شود.
آن‌طور که این هفته‌نامه نوشته، علت اصلی فیل‌تر شدن این وبلاگ‌ها هیچ‌گاه از سوی اعضای کمیته فیلترینگ اعلام نشده است، اما پنجره به طور غیر رسمی علت مسدود شدن هر یک از این وبلاگ‌ها را به صورت مجزا توضیح داده است.
به نوشته پنجره، وبلاگ «زهرا» به خاطر انتشار کامنتی در سال ۱۳۸۶ و وبلاگ «آهستان» نیز به خاطر انتشار فیلمی از «حمله سبز‌ها» به یک بسیجی مسدود شده‌اند.
این هفته‌نامه علت فیلتر شدن «وبلاگ‌نیوز» را «تبلیغ علیه نظام» و وبلاگ «مدرسه ما» را انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است.
پنجره همچنین علت فیلتر شدن وبلاگ «اسماعیل نیوز» را نامعلوم و علت فیلتر شدن وبلاگ «خاطرات جبهه» را انتشار مطلبی در خصوص جنگ عراق علیه ایران عنوان کرده است.
این هفته نامه در ادامه به فیلتر شدن وبلاگ «قطعه ۲۶» به خاطر انتشا نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه اشاره کرده و نوشته که در پی بازنشر این نامه، بیش از ۲۰ وبلاگ محافظه‌کار دیگر که نامی از آن‌ها نبرده فیلتر شده‌اند.
فیلتر شدن وبلاگ محافظه‌کاران با انتقاد گسترده گروهی از این وبلاگ‌نویسان مواجه شده است.
وب‌سایت رجا‌نیوز چندی پیش به نقل از مهدی صرامی نماینده وزارت ارشاد در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نوشته بود که فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها در ایران «سلیقه‌ای» است.
در ایران آن‌طورکه مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند بیش از پنج میلیون سایت اینترنتی مسدود شده است.

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...