Saturday, February 26, 2011



آمریکا: معمر قذافی باید برود

معمر قذافی از طرفدارانش خواسته است که مسلح شوند
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که سرهنگ قذافی مشروعیت خود به عنوان رهبر لیبی را از دست داده و باید فورا از قدرت کناره گیری کند.
کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرده که باراک اوباما این مطلب را روز شنبه درگفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در میان گذاشته است.
آقای اوباما گفت: "رهبر کشوری که فقط با استفاده از خشونت گسترده علیه مردم می تواند بر سر قدرت باقی بماند مشروعیت حکومت کردن را از دست داده است و باید با کناره گیری فوری، کار درست را برای کشورش انجام دهد."
هم زمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد: "معمر قذافی اعتماد مردم خود را از دست داده و باید پیش از وقوع خونریزی و خشونت بیشتر، برود."
او افزود: "مردم لیبی شایستگی دولتی را دارند که آرمان های آنها را برآورده و حقوق بشر جهان شمول آنان را رعایت کند."
معمر قذافی و نیروهای هوادار او هنوز کنترل طرابلس، پایتخت و نواحی اطراف آن را در دست دارند اما چند شهر از جمله بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی در اختیار مخالفان است.
سیف الاسلام قذافی، یکی از پسران رهبر لیبی روز شنبه درباره بروز جنگ داخلی و تجزیه لیبی هشدار داد.
او روز جمعه کناره گیری پدرش از قدرت را رد کرد و به تلویزیون سی ان ان ترک گفت: "ما سه طرح داریم؛ طرح اول این است که در لیبی بمانیم و بمیریم، طرح دوم این است که در لیبی بمانیم و بمیریم و طرح سوم این است که در لیبی بمانیم و بمیریم."
جلسه شورای امنیت
نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گردهم آمده اند تا پیش نویس یک قطعنامه تحریمی علیه حکومت معمر قذافی را بررسی کنند.
تدابیر تنبیهی مندرج در این پیش نویس عبارتند از تحریم نظامی، ممنوعیت سفر مقام های ارشد لیبی به خارج، مسدود شدن دارایی های هیات حاکمه در طرابلس و ارجاع لیبی به دادگاه بین المللی جزایی.
مهم ترین موضوع مورد اختلاف بین اعضای شورای امنیت ارجاع لیبی به دادگاه بین المللی جزائی است
باربارا پلت، خبرنگار بی بی سی در سازمان ملل متحد می گوید که مهم ترین موضوع مورد اختلاف بین اعضای شورای امنیت ارجاع حکومت لیبی به دادگاه بین المللی جزائی به اتهام نقض گسترده حقوق بشر است.
سفیر لیبی در سازمان ملل متحد که به صف مخالفان پیوسته است روز جمعه با حضور در جلسه شورای امنیت از این اقدام حمایت کرد.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم جمعه در جلسه اضطراری شورای امنیت حاضر شد و اعضای این نهاد را به واکنش سریع و قاطع در برابر سرکوب مخالفان و "نقض جدی حقوق بشر" در لیبی ترغیب کرد.
او هشدار داد: "در چنین شرایطی از دست رفتن زمان به معنای از دست رفتن جان مردم است."
بان کی مون گفت که بیش از یک هزار نفر طی روزهای اخیر در لیبی کشته شده، ۲۲ هزار نفر به تونس فرار کرده و ۱۵ هزار نفر دیگر هم به مصر پناه برده اند.
در تحولی دیگر، ویلیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده که دو هواپیمای ترابری ارتش طی عملیاتی ۱۵۰ غیرنظامی که بیشتر آنها شهروند بریتانیا بوده اند را از یکی از نقاط بیابانی در جنوب شهر بنغازی لیبی نجات داده و به مالت منتقل کرده اند.
رد دخالت نظامی
در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت موضوع ایجاد منطقه ممنوعه پرواز بر فراز آسمان لیبی مطرح نشده است.
این اقدام یکی از درخواست های اصلی فعالان حقوق بشر است که می گویند بدون تدابیر نظامی بین المللی به ویژه ایجاد منطقه ممنوعه پرواز نمی توان سرکوب مخالفان را متوقف کرد.
سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) نیز اقدام نظامی علیه حکومت لیبی را رد کرده است.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت حمایت می کنند.
باراک اوباما روز جمعه فرمان مسدود شدن دارایی های سرهنگ قذافی، فرزندان و مقام های ارشد دولت او را صادر کرد.
تمام فرزندان معمر قذافی از جمله سیف الاسلام، معتصم، خمیس (پسران) و عایشه دختر وی توسط ایالات متحده تحریم شدند و املاک متعلق به دولت لیبی در آمریکا را نیز مصادره می شود.
با وجود بروز درگیری های تازه در بخش هایی از طرابلس، پایتخت لیبی، به نظر می رسد معمر قذافی کنترل کامل مرکز این شهر را دست دارد.

بافت جمعیتی در لیبی

No comments:

Post a Comment

ماه خردا در فرهنگ سنتی ایران

خردادگان جشن پاسداشت آب و گیاه و آبادانی                                        گرامی باد .... ایرج ادیب زاده: به فرخندگی هم نامی روز و ماه ...